Storvarsel på Systembolagets huvudkontor

Över 100 tjänster försvinner i en omorganisation på Systembolaget huvudkontoret i Stockholm. Ledningen hoppas så frigöra omkring 200 miljoner kronor årligen för satsningar på ”ökat kundfokus” och att ”framtidssäkra” det statliga detaljhandelsmonopolet.


Systembolaget uppger i ett pressmeddelande att organisationsförändringar främst syftar till att öka fokus på digitalisering, hållbarhet och folkhälsa och ”flytta fram positionerna”.

Systembolaget beräknar att förändringarna leder till en övertalighet på drygt 100 tjänster på huvudkontoret vid Kungsträdgården, både av medarbetare och chefer. Idag finns där 596 tjänster, enligt Dagens Industri.
Neddragningar i personal ska inte påverka företagets butiker eller varudepåer runt landet.

Förhandlingar pågår nu med facket och varsel lämnades i torsdags till Arbetsförmedlingen.
– Vi har bestämt oss för att fortsätta flytta fram positionerna i vårt hållbarhetsarbete och lägga kraft på vårt arbete att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. Att effektivisera huvudkontoret, både personellt och finansiellt, är nödvändigt för att få loss medel till de fokusområdena, säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget, i pressmeddelandet.

Förändringarna och färre anställda på huvudkontoret beräknar Systembolaget ska frigöra cirka 200 miljoner kronor årligen. Den nya organisationen är tänkt att finnas vara på plats från april 2023.

Systembolaget har idag totalt cirka 6200 anställda och 450 systembutiker och cirka 475 ombud. Omsättningen ifjol var drygt 38,1 miljarder kronor inklusive alkoholskatt, vinsten var 376 miljoner kronor.

Den borgerliga regeringen har från årsskiftet flyttat över ansvaret för Systembolaget från socialdepartementet till finansdepartementet. Detta för att samla förvaltningen av alla företag med statligt ägande, vilket oroar några ifall det skulle handla om att maximera intäkter till staten och nedtona det sociala uppdraget.
Men finansdepartementet uppger för Accent att ”Systembolagets samhällsuppdrag ligger fast”, vilket är att med ensamrätt, ansvar och god service sälja alkoholdrycker och informera om dryckernas skadeverkningar.

Annonser