Nolltolerans för nyblivna bilförare

Det behövs en promillegräns på 0,0 för nyblivna körkortshavare. Nolltolerans kan inte missförstås: alkohol och bilkörning hör inte ihop. Och om du ska dricka alkohol i midsommar, lämna bilnycklarna hemma och stoppa onyktra som tänker sätta sig bakom ratten, skriver Håkan Söderlindh, motororganisationen FMK och Sven-Olov Carlsson, nykterhetsrörelsen IOGT- NTO.

Midsommartrafiken skördar liv och alkoholen är boven i dramat. Både politiker och allmänhet har ett ansvar. Politikerna skulle bland annat kunna införa en promillegräns på 0,0 för nyblivna körkortshavare. Nolltolerans kan inte missförstås: alkohol och bilkörning hör inte ihop. Själv kan du lämna bilnycklarna om du ska dricka alkohol till midsommar, eller stoppa din kompis som tänker sätta sig onykter bakom ratten.

Den stundande midsommarhelgen är en av landets värsta trafikhelger. Kombinationen av många människor på vägarna, en hel del ovana förare, stress och trötthet leder till många olyckor med både skadade och dödade människor som följd. Dessutom sätter sig många människor bakom ratten med alkohol i kroppen, både medvetet och omedvetet. Förra året dog flera personer och 302 skadades i midsommartrafiken.

Att köra rattonykter är enligt svensk lag en brottslig handling. Nolltolerans emot att sätta sig bakom ratten med alkohol i kroppen borde vara en självklarhet. Tyvärr ser inte verkligheten ut så.

År 2007 dömdes över 13 000 personer för rattfylleribrott. Personer som kör rattfulla äventyrar inte bara sitt eget liv. I första hand utgör han eller hon en direkt livsfara för andra människor som rör sig i trafiken.

Av de som kör onyktra är en betydande del unga förare mellan 18 och 24 år som relativt nyligen tagit körkort, majoriteten är män. Dessa nyblivna körkortshavare är mer riskbenägna än övriga och har en tendens att överskatta den egna körförmågan. I kombination med alkohol får det förödande konsekvenser.

I Australien har man infört en regel som innebär att de första åren som körkortshavare är det absolut nolltolerans mot rattfylleri som gäller, och inte 0,2 promille som i Sverige. Detta sänder en tydlig signal om att det inte är lönt att försöka beräkna sig till en ”okej” alkoholkonsumtion och tänka att ”en öl till maten går bra”.

Som företrädande för nära 90 000 bilister och nykterister anser vi att denna absoluta nolltolerans för nyblivna körkortshavare även borde gälla i Sverige. Att förlora körkortet är en katastrof för många, och en klart kännbar åtgärd för den som kört rattfull. Oavsett om man är återfallsförbrytare eller engångsrattfyllerist. Dessutom sänder det en tydlig signal till alla ungdomar om att alkohol och bilkörning inte hör ihop.

Nolltolerans de första åren är en politisk åtgärd som skulle ge en nyktrare och säkrare trafik, men det finns självfallet många fler.
Fyra andra åtgärder som står högt på vår önskelista är:

– Alkolås till alla dömda rattfyllerister
– Förverkande av fordon vid rattfylleri
– Strängare rattfylleristraff och vårdprogram
– Fler poliskontroller på helger och kvällar

Det bör tas ett helhetsgrepp på alkoholfrågan. Många bra förslag i den så kallade ”alkolåsutredningen” som kom för ett par år sedan har inte genomförts. Det tycks som om alkoholfrågan hamnat mellan stolarna då flera olika departement är inblandade.

Men vi ska inte glömma bort att vi alla har ett ansvar, inte bara politikerna.
Har du bil och tänker dricka alkohol i midsommar? Lämna ifrån dig bilnyckeln! De flesta som kör rattfulla tar i nyktert tillstånd avstånd från fyllekörning. Men ett par öl suddar lätt ut gränserna. Och låt bilen stå även dagen efter.

Har du ingen egen bil? Var ”besvärlig” denna midsommar! Vägra att åka med en chaufför som druckit alkohol och hindra den som tänker köra alkoholpåverkad!

• Fotnot: Debattartikeln publiceras även i Göteborgsposten.

Tema: Rattfylleri

Påverkad…

… i trafiken95-ratt3.jpg

År 2018 omkom totalt 325 personer i vägtrafiken i Sverige. Enligt Trafikverket omkom 23 procent av dem (75 personer) i en alkohol- eller drogrelaterad olycka. I genomsnitt är var femhundrade bilist rattonykter, cirka 0,2 procent av förare i trafiken.

Polisens nykterhetskontroller har minskat under senare år. Fler som upptäcks idag är påverkade av narkotika än av alkohol. Under 2018 polisanmäldes cirka 25 900 rattfylleribrott (14 300 gällde narkotika), en ökning med 3 procent.
Elsparkcyklar blir allt vanligare i trafiken, med ökad antal olyckor, men omfattas inte ännu av trafiknykterhetsregler.
• Källor: Trafikverket, Brå och MHF.

Läs mer

Etiketter:

Annonser