Systembolaget stämmer danska vinappen

Danska företaget Vivino med användare världen över stäms av Systembolaget för att utmana svenska alkoholmonopolet och bryta mot alkohollagen. Företaget hotas av vite på 3 miljoner kronor om dess marknadsföring och försäljning inte upphör.

 Det rapporterar Dagens Juridik som läst stämningsansökan till Patent- och Marknadsdomstolen.

Vivino som har närmare 40 miljoner användare världen över har med ord som ”fredagsmys” och högtider som ”Halloween” och ”Black Friday” försökt sälja sina viner. Försäljningen sker via appar, nyhetsbrev, hemsida och sociala medier. Försäljning till svenska kunder är relativt ny.

Systembolaget skickade en varning i januari till Vivino om att verksamheten bryter mot svenska alkohollagen och uppmanar det upphöra med marknadsföring mot svenska kunder, men företaget hävdar att affärsmetoderna är lagliga.

Den 10 februari stämde därför Systembolaget danska företaget och yrkar att Patent- och Marknadsdomstolen förbjuder Vivino att marknadsföra alkohol i Sverige med koppling till vite om totalt tre miljoner kronor om inte domstolens beslut följs.

– Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol i Sverige. Men företaget marknadsför påträngande och säljer och levererar alkoholhaltiga drycker till kundernas trappa. Därför stämmer vi Vivino, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget, till Drugnews.

En liknande stämning skickades ifjol mot företaget Winefinder, som sålde alkohol i Sverige i samarbete med Mathem till privatkunder, är under behandling i domstol.

Annonser