“Förbud mot tobaksreklam på nätet“

STOCKHOLM En statlig utredning föreslår att förbudet mot tobaksreklam ska utvidgas och även omfatta marknadsföring på bland annat Internet. Utredningen förslår också en ny bestämmelse i tobakslagen som kräver att den som röker ska se till att ”andra människor inte mot sin vilja utsätts för tobaksrök”.

Det är ensamutredaren Susanne Billum som i fredags överlämnade betänkandet Tobakskontroll i internationellt perspektiv till regeringen. Uppdraget har varit att lämna förslag till hur Sverige ska införa WHO:s ramkonvention om tobakskontroll och EG-direktivet om reklam och sponsring av tobaksvaror. Billum har tidigare lett den svenska delegationen vid förhandlingarna om konventionen.

Enligt det nu aktuella förslaget ska förbudet mot marknadsföring av tobak utvidgas till att gälla också “andra överföringar eller tekniska upptagningar på vilka yttrandefrihetsgrundlagen är tillämplig“, det vill säga i huvudsak Internet.

Det ska också införas en bestämmelse om att den som röker ska se till så att
andra människor inte utsätts för tobaksrök mot sin vilja. Den regeln saknar
dock sanktion, det vill säga den som bryter mot lagen på den punkten kan
inte straffas. Utredaren menar att bestämmelsen istället ska bidra till att
skapa en allmänt omfattad norm om att den som röker bör ta hänsyn till andra
även i de fall det inte finns något formellt förbud mot rökning.

Susanne Billum konstaterar att det inte krävs några större förändringar för att
införa de båda konventionerna, men kommer med ett antal detaljändringar i
tobakslagen. Något förbud mot cigarettautomater föreslås inte, men för att lättare upprätthålla åldersgränserna vill hon att automaterna placeras så att de kan hållas under uppsikt.

Utredningen föreslår inte heller något direkt förbud mot försäljning av godis och leksaker som liknar tobaksvaror. Däremot är sådan varor förbjudna om de har anknytning till marknadsföring av en tobaksvara.
Däremot kommer det om utredningens förslag går igenom bli förbjudet att
marknadsföra tobak genom att den som köper cigaretter av ett visst märke kan få en tändare med på köpet.

I övrigt föreslås bland annat:
• Tillverkare, partihandlare och importörer av tobaksvaror ska inte få sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde eller som kan antas få internationell spridning.
• På ställen där de säljs tobak ska det finnas en “tydlig och klart synbar“ skylt som upplyser om förbudet att sälja tobak till den som är under 18 år.

• Tobaksvaror ska inte få säljas genom självbetjäning, utan betalningen ska
ske innan kunden får ta varorna. Tobak ska inte heller få säljas styckvis
eller i förpackningar med mindre än 10 cigaretter i varje.
• Den som säljer tobak ska ha ett program för egentillsyn för att se
till så lagen följs.

• Länsstyrelserna ges ett tydligare ansvar för att ge kommunerna det
stöd och de råd som behövs.
• Tillverkare, partihandlare och importörer av tobaksvaror ska lämna uppgifter till Folkhälsoinstitutet om sina kostnader för sådan reklam, marknadsföring och sponsring som inte är förbjuden.

Lagstiftningen som sedan riksdagen ska få ta ställning till föreslås träda i kraft den 1 juli 2005.

Etiketter:

Annonser