Kampanjer inför Halloween mot tonårsfylleriet

2003-10-27 19:25 (Drugnews/SL)
STOCKHOLM Köp inte ut alkohol till ungdomar. “Bästa skyddet mot tonårsfylla är vuxna som bryr sig och har koll“, uppmanar ett 60-tal folkrörelser i en kampanj mot langning inför Halloween/Allhelgonahelgen. Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, går längre och kräver att landets kommuner och livsmedelsbutiker stoppar folkölsförsäljningen inför helgen.

Förr handlade Allhelgonahelgen om andakt, tända ljus och att hedra avlidna. Nu har det mer blivit Halloween – bus eller godis, nykter eller full?En festhelg då många ungdomar gör sin alkoholdebut.

“Det är dags att vuxna vaknar! Det är inte bara vuxnas alkoholkonsumtion som snabbt ökar, utan även ungas. Problemen ökar, men färre bryr sig. Denna tysta tolerans måste brytas“, säger Urban Dahlberg på Riksidrottsförbundet till Drugnews.
1981 ansåg åtta av tio tillfrågade att alkohol var ett allvarligt samhällsproblem, 1997 hade siffran sjunkit till två av tio. Trots att svenskarna idag dricker mer än på hundra år och även ungdomsfylleriet har ökat.

Idrottsrörelsen bedriver med nykterhetsrörelsen IOGT-NTO projektet Attityd – för en alkoholfri uppväxt och att skjuta på alkoholdebuten. Inför kommande helg – liksom tidigare vid Valborg och skolavslutningar – går man till storms mot langning och pekar på vuxenansvaret. Detta tillsammans med organisationer såsom Rädda Barnen, Vi unga, Farsor & Morsor på stan, Smart…

“Vi vuxna måste visa att vi bryr oss, både om våra egna och andras barn. Diskutera fylleriet, fokusera på frågan och köp inte ut. Och bjud inte på alkohol hemma som en missriktad välgärning“, säger Urban Dahlberg.

Genom att skjuta på debuten riskerar färre att senare få alkoholproblem visar flera undersökningar. Unga kroppar tål alkohol sämre. Och jobb, familjebildning och andra sociala sammanhang kan senare balansera alkoholtrycket.

Men vad många inte tänker på är att folköl är den vanligaste berusningsdrycken bland tonåringar. Ett sexpack folköl som säljs i livsmedelsbutikerna innehåller lika mycket alkohol som 25 centiliter starksprit. Något som kan ge en rejäl tonårsfylla.

Och ungdomar har inga problem att få tag i folköl, trots en åldersgräns på 18 år. Det visar återkommande kontroller av Ungdomens nykterhetsförbund som sedan 1980-talet uppmärksammat problemet. Men föga har hänt, trots debatter och löften om förbättringar av butiker och tillsynsansvariga kommuner. I UNF:s senaste kontroller kunde omyndiga unga köpa ut i 165 av 351 butiker. Nära hälften alltså.

I ett brev till samtliga kommuner kräver därför nu de unga nykteristerna inför Halloween att man tar sitt ansvar för att stävja det utbredda ungdomsfylleriet.
“Hällefors kommun stoppade försäljningen av folköl inför skolavslutningen i somras. Nu är det dags för alla Sveriges kommuner att visa att man tar ungdomsfylleriet på allvar och stoppar försäljningen inför Halloween“, säger Erik Wagner, vice förbundsordförande i UNF i ett pressmeddelande.

Etiketter:

Annonser