Så ska regeringen lindra alkoholreklamens skador

2003-02-05 16:30 (Drugnews/SL)
STOCKHOLM “Ett bakslag för svensk socialpolitik. Risken finns att alkoholkonsumtion och skador ökar ytterligare när alkoholannonser tillåts i tidningar“, säger folkhälsominister Morgan Johansson till Drugnews efter Marknadsdomstolens dom. Nu ska regeringen lägga fram lagförslag för att lindra alkoholreklamens skador.

• Så här vill regeringen försöka begränsa bakslaget efter Gourmet-domen som innebär att alkoholreklam tillåts i tryckta medier: Fortsatt reklamförbud för starksprit; varningstexter och strikta utformningskrav på annonser; ingen marknadsföring av alkohol riktad till barn och ungdomar. Mer satsning på förebyggande och missbrukarvård.

Marknadsdomstolen gick längre än vad regeringen befarade. Och domen – som ej kan överprövas – gör det besvärligare att driva en aktiv restriktiv alkoholpolitik.
“Det blir svårare att minska alkoholkonsumtionen när ännu ett vapen som reklamförbudet i tidningar tas bort. Vi ska inte vara naiva. Att alkoholindustrin vill sälja mer med annonsering är ju helt klart“, säger Morgan Johansson.

Nu ska han försöka få till så strikta begränsningar som möjligt för alkoholreklam, utan att bryta mot domen som hänvisar till EU-regler. En proposition ska lämnas till riksdagen i höst som förbjuder reklam för starksprit över 23 volymprocent, enligt en finsk modell.
Morgan Johansson vill också hindra att alkoholreklam görs i fora som riktar sig till barn och ungdomar. Och kravet på “måttfullhet“ i alkohollagen ska utnyttjas för att ställa strikta utformningskrav på annonser. Kanske tillåts bara produktbilder utan koppling till människor och ställs krav på varningstexter, enligt förebild på tobaksområdet.
“Men jag vill inte låsa mig för hur förslagen slutligen ser ut. Vi hoppas att reglerna kan börja gälla från 1 januari 2004“, säger han.

Även om Morgan Johansson är besviken på domen, så gäller det att “laga efter läge“, som han uttrycker sig.
“Vi måste bli bättre på andra områden inom alkoholpolitiken. Satsa mer på förebyggande – information till barn och unga i skolan, missbrukarvård och kommunernas tillståndsgivning för att försöka vända utvecklingen med ökad konsumtion.“

“Vi är inte helt avklädda alkoholpolitiska instrument, men starka kommersiella krafter är i rörelse. Det har vi sett med dagens dom“, säger Morgan Johansson.

Läs mer i Drugnews:
Fritt fram för alkoholreklam i tidningar
“Reservplan finns om spritreklamförbudet faller“

Etiketter:

Annonser