Källvatten-kampanj mot alkoholreklam

2003-01-22 08:45 (Drugnews/SL)
GÖTEBORG Denna vecka gör nykterhetsrörelsen reklam i radio och på Internet för en flaska källvatten med namnet Freedom Spirits 100%. Det är del i en kampanj mot alkoholindustrins aggressiva marknadsföring, bland annat i tredje världen.

Budskapet i IOGT-NTO-rörelsens radioreklam är att “världen inte behöver mer sprit, utan rent vatten och hälsa för att kunna utvecklas“. Men man vill även ge argument och insikter i svensk debatten kring alkoholreklam.
IOGT-NTO har tidigare varnat för att släppa alkoholreklam fri i Sverige och kritiserat Absolut Vodkas marknadsföring till ungdomar utomlands och krävt att staten ska sälja Vin&Sprit.

Reklamjingeln ingår samtidigt som tävlingsbidrag om bästa radioreklam i år som Internationella Institutet tillsammans med reklambyrån Shout som även finansierar kampanjen.

Läs mer i Drugnews:
Het debatt om Vin&Sprits metoder
• Kultur: Reklamsagan om Absolut Vodka ställs ut

Etiketter:

Annonser