“Vin&Sprit lär unga amerikaner att supa“

2002-06-19 19:16 (Drugnews/SL)
NEW YORK Absolut Vodka är det spritbolag som annonserar mest i USA. Mycket av reklamen är inriktad mot ungdomar, eller “nya vuxna“, som en reklamchef uttrycker det. Kritiker menar att den svenska statsägda spritjätten genom skicklig lansering lär unga amerikaner att supa.

Aftonbladet har i en serie om Vin&Sprits framgångar i Nordamerika även frågat en lärare på en skola för tonåriga alkoholister i Gaitnersburg, som hörde med sina elever:“Oj! De hade verkligen mycket att berätta. Absolut Vodka! fina grejor! säger de. Storartad reklam! En av tjejerna drack Absolut tills hon tuppade av“, berättar läraren i tidningen.

Läs mer i Drugnews:
Guldpension för Vin&Sprits vd kritiseras
Vin&Sprit: svartspriten vår största konkurrent
Alkoholreklam i skolböcker och på skivomslag
”Gerillamarknadsföring” av Absolut vodka

Etiketter:

Annonser