“Valkampanj“ för alkoholens offer

2002-04-04 12:44 (Drugnews/SL)
STOCKHOLM Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO har inlett en “valkampanj“ för att ge ansikte åt den stigande alkoholkonsumtionens offer. I annonskampanjen “Ännu en vidrig helg“ skildras fyra verkliga människoöden – om våld i hemmet, missbruk, rattfylleri och barn till missbrukare.

Nykterhetsrörelsen vill i kampanjen – som drivs med annonser, vykort och på websajten vidrighelg.nu – ge röst åt dem som drabbas när konsumtionen ökar dramatiskt. Men uppger att man vill undvika att presentera färdiga lösningar och hellre ställa frågan vad man ska göra åt problemen.

Rörelsen har i över hundra år arbetat med alkoholfrågan, men tvingas nu se hur konsumtionen är nästan lika hög igen som när man startade. IOGT-NTO anser att det inte kan vara nykterhetsrörelsens ansvar att ensamma göra något åt alkoholproblemen.
“I år är det val. Då är politiker intresserade av att presentera lösningar på de svåra problemen i samhället. Men trots att 5 000 människor varje år dör i Sverige på grund av alkoholen är det väldigt tyst om de frågorna. Vi välkomnar alla partier, organisationer och individer att kliva in i kampen för ett större människovärde, för barn som inte får vara barn och en offensiv politik“, säger Sven-Olov Carlsson, IOGT-NTO:s ordförande.

Etiketter:

Annonser