Minister: minskad aggressiv spelreklam

Spelföretagens reklaminvesteringar har minskat kraftigt (-44 procent) efter omreglering av spelmarknaden 1 januari och rekordmånga kunder har stängt av sig själva från spelande. ”Men vi är inte nöjda med det, utan följer utvecklingen”, säger ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) – som ändå inte utesluter förbud mot spelreklam.


Vid årsskiftet trädde nya spellagen i kraft, exempelvis måste nu alla spelbolag vara licensierade och följa vissa regler. Bland annat måttfull reklam, omsorgsplikt, hålla åldersgräns 18 år och att betala skatt.

– I två decennier rådde rena Vilda västern på spelmarknaden. Vi ville återta kontrollen för att få bort aggressiv reklam och skydda konsumenterna. Vår slutsats överlag är att omregleringen har varit en framgång hittills, sa Shekarabi vid en pressträff i tisdags.

Video med pressträffen med Ardalan Shekarabi (cirka 14 minuter):


Shekarabi – som numer är socialförsäkringsminister, men länge tidigare hållit i spelfrågan – sa att anslutningen (”kanaliseringen”) av olika spelbolag till licenssystemet varit mycket hög. Och ny statistik visar från en rapport visar att reklaminvesteringarna i spelreklam minskat i år.

2018 satsade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring, och hittills i år cirka 4,3 miljarder. Investeringar sedan årsskiftet har minskat hela 44 procent, enligt rapporten.

Och antalet personer som stängt av sig själva via Spelpaus.se från riskabelt spelande har ökat till 44 000 personer i Sverige. Vilket är högst bland de nordiska länderna, (även mätt per capita).

Förlorade spellicensen. Foto: Drugnews

Spelinspektionen har startat 41 tillsynsärenden och avgjort 28 av dem. Ett spelbolag har fråntagits licensen (Safeent som drev Ninja Casino) för allvarliga brister i att skydda spelare, inte hålla insättningsgränser och åtgärder mot penningtvätt, medan andra fått betala höga sanktionsavgifter och börjat rätta sig efter nya reglerna.
Konsumentverket har samtidigt haft 26 ärenden om aggressiv och ej måttfull reklam, varav 90 procent avslutats och bolagen gör rättelse. Två spelföretags ärenden gick dock till domstol och avgörs inom kort.

– Vi ser alltså att omregleringen varit framgångsrik, men vi är inte nöjda med det. Vi ser fortfarande behov av att kraftigt begränsa aggressiv spelreklam och skydda konsumenterna mer. Vi får fler förslag nästa år när Spelmarknadsutredningen kommer med sitt betänkande, sa Ardalan Shekarabi.

Han varnade i våras spelbranschen för totalförbud mot spelreklam i förlängningen om bolagen inte själva kunde lösa problemen med aggressiv reklam och otydliga bonuslöften. Han blev dock inte nöjd med deras förslag om självreglering och kallade in spelmarknadsutredningen för att ta fram förslag för att begränsa aggressiv reklam med mera.

Och han har inte stängt dörren till totalförbud för spelreklam.
– Vi har inte uteslutit några alternativ. Utredningen har fått ett brett mandat och de har alla möjligheter att föreslå det som krävs för att vi ska kunna skydda konsumenterna, svarade han på en fråga från TT.

Regeringen och utredningen följer också utvecklingen i andra länder som agerat. Italien har helt förbjudit marknadsföring för spel sedan årsskiftet, medan Belgien och Storbritannien infört mer delvisa begränsningar.
Spelmarknadsutredningens förslag väntas 31 oktober 2020.

ur ny rapport av Spelinspektionen och Konsumentverket.

Tema: Spelproblem

1 januari 2019, infördes ny spellag och gamla spelmonopolet försvann. En avreglerad marknad, men där aktörer måste ha licens, betala skatt, och följa vissa regler för att ”en sund och säker spelmarknad” sköts. Spelinspektionen ska bevaka konsumenters intressen och att lotterier, kasinospel och annan spelverksamhet följer lagen.

Uppåt 170 000 svenskar är spelberoende. Ett problem som många liknar vid substansmissbruk.• Besök sidan Spelprevention. Landets första professur om spelberoende har inrättats vid Lunds Universitet.
”Målet för samhällets insatser mot spelberoende är att minska skadeverkningarna av överdrivet spelande.”
Bild: Skärmdump från Svenska Spel

Läs mer

Annonser