Alkoholreklam i skolböcker och på skivomslag

(Drugnews/SL)
NEW YORK/STOCKHOLM Alkoholbolagens strid om marknadsandelar i väst tar sig allt mer påträngande uttryck. Bryggeriet Carlsberg sponsrar skolböcker, konsumenter av Amarulalikör bistår samtidigt utrotningshotade elefanter i Sydafrika och en nakenbild på John Lennon och Yoko Ono ska hjälpa statliga Vin&Sprit att kränga Absolut vodka i USA.

Den svenska vodkatillverkaren senaste tilltag för att stärka sin position på USA-marknaden retar Lennon-fans som menar att John (som mördades 1980) inte skulle ha sålts sig till etablissemanget. Och framför allt inte på det sättet. På reklambilden har en flaska Absolut placerats mellan benen på John och Yoko i bara mässingen, en bild från klassiska skivomslaget till ”Unfinished Musik No 1 – Two Virgins” (1968). Yoko har dock sålt rättigheten för ett antal miljoner för Absolut-kampanjen.

Absolut har fått ökad konkurrens av nya lyx-vodkor i Nordamerika dit två tredjedelar av den svenska succévodkans produktion går (ifjol 65 miljon liter). Prisbelönt sofistikerad reklam med flaskan bland kändisar och natur-och citymiljöer har länge använts. Förutom Absolut John&Yoko ska nu flaskan smygas in på klassiska skivomslag till David Bowies ”Aladdin Sane”, Judas Priest ”British Steel”, Miles Davids ”Bitches Brew” och ett Velvet Underground-omslag som Andy Warhol designade.

Neddragningar har tvingat flera skolor att se sig om efter sponsorer. Bokförlaget Freebook har funnit en nisch i takt med att skolornas läroboksanslag minskat. Förlaget levererar gratis klassuppsättningar av böcker i ämnen som ekonomi, miljö och historia. I gengäld får sponsorer framföra sina budskap i de annars faktaspäckade böckerna. Sponsorer som bryggeriet Carlsberg, chipstillverkaren Estrella, datajätten Dell, Ica, Karamellkungen och Scania.
Omkring 35 000 elever använder skolböcker med reklam.
”88 procent av eleverna har läst någon eller några av finansiärernas presentationer”, lockar Freebook företagen för att nå sina framtida konsumenter.
”Det här för sorgligt. Om lärarna fick styra mer över sin budget är jag säker på att de skulle välja bort sponsrade skolböcker”, säger Beatrice Ask, moderat och tidigare skolminister, till Aftonbladet.

Etiketter:

Annonser