Göteborg: kontroll av fulla elsparkförare

Problem med elsparkcyklar och relaterade olyckor och skador ökar i Göteborg. Nu ska polisen öka kontroller under helgkvällar och alla nätter av elsparkscykelförare – särskilt av personer som är på väg från krogen.


– Inriktningen blir på folk som tar sig hem från krogen, för att få ner olycksstatistiken när de kör med alkohol i kroppen, säger Martin Petersson, på Göteborgs trafikpolis, till Göteborgs Posten.

Vanliga förseelser är att förare av elsparkcyklare kör mot rött, i hög fart på trottoarer och skjutsar på dem (vilket i samtliga fall är förbjudet). Att köra på gångbanor orsakar stora problem för andra, likaså när de kör ut rakt framför spårvagnar som har lång bromssträcka.

Elsparkcyklarna är ett hett debattämne på många ställen, särskilt i Göteborg. Vid en riktad insats i slutet av juli så stoppades 61 förare som bötfälldes, hälften för att de skjutsade andra. Något som ger 500 kronor i böter och en prick i belastningsregistret.

Personskador har ökat sedan de första elsparkcyklarna kom 2018 till Göteborg. Och så även i sommar, uppger Ragnar Ang, överläkare på kirurgen på Sahlgrenska, för GP.

– Vi har inte sett en avmattning och vi såg att fallen ökade när restriktionerna släpptes i juni. Det är minst tio fall varje dag på helgen, och mellan fem och tio varje vardagsdygn inom Sahlgrenskas universitetssjukhus, där Sahlgrenska, Östra sjukhuset och Mölndals sjukhus ingår, säger han.

Exempelvis skador på huvud, ansikte, armar och ben, men även allvarliga bestående frakturer. Läkaren Ragnar Ang menar att om elsparkcyklar förbjuds att användas kvällar och nätter skulle 80 till 100 skadade personer per månad kunna undvikas. Något han förmedlat vidare till stadens trafiknämnd.

Annonser