Om media, nätsprit och halloween

När alkoholpolitiken naggas i kanterna kommer vi oftare att få se rubriker om fylleslag, skriver Elin Lundgren, högstadielärare i Gävle, i en Drugnews-krönika.

En av kvällstidningarna skriver i helgen om hur du går tillväga för att beställa hem billiga alkoholdrycker över nätet till jul. Detta är dock inte lagligt utan privatpersoner måste själva ta in alkoholen över den svenska gränsen. Vilket kvällstidningen också skriver i texten, men större delen handlar om hur praktiskt det är och hur billigt det blir. I söndags kväll följde även Rapport upp med ett TV-inslag om näthandeln.
Det är inte första gången detta sker och Anitra Steen, vd för Systembolaget har tidigare gått ut och berättat att detta inte är lagligt.

Den svenska regeringen säger nej till privat distanshandel av sprit och vin. EU-kommissionen drar därför Sverige inför rätta i EG-domstolen med hänvisning till den fria rörligheten av varor.
En advokat säger att risken för att bli påkommen är mindre än en procent. Och att det värsta som kan hända är att man inte omedelbart får ersättning för de varor man köpt.

Jag har inte pluggat någon juridik överhuvudtaget. Ingen alls. Är det kanske därför som jag inte förstår hur människorna bakom företaget och personerna som har använt sig av tjänsten kan synas i tidningen med både namn och bild? Varför kan de finnas där utan att någon reagerar? Är det företaget eller privatpersonen som gör det egentliga felet?

Läser man nätbilagan av kvällstidningen och scrollar upp lite på hemsidan kan man läsa om allhelgonahelgen som den nya fyllehelgen. Under helgen har massor av människor misshandlats, knivskurits och omhändertagits för fylleri. Maria Ungdom rapporterar att de ungdomar som kommer in nu är mycket mer berusade än för några år sedan.

Jag tänker inte påstå att de 41-åriga män (det är mest dom) som utnyttjar (o)möjligheten att beställa alkohol på nätet är desamma som rumlar runt på allhelgonahelgen. Det är det förmodligen inte. Däremot tänker jag hävda att när vår alkoholpolitik naggas i kanterna kommer vi att få se sådana här rubriker om fylleslag oftare.

När de vuxna inte kan förstå poängen med att alkohol inte ska vara lika tillgänglig som äpplen, och jaga billig alkohol på taxfree-resor och beställa olagligt över nätet… varför skulle vi förvänta oss att ungdomar har en sundare inställning till alkohol?

Och när kvällstidningarna å ena sidan rapporterar om det hemska med rattfylleriet som ökar, å andra sidan hjälper oss att handla billigare alkohol (och därmed förmodligen mer)… hur ska vi då tänka?

Vad jag önskar är att alla tidningar skulle sluta använda alkohol (bästa vinerna, godaste bag-in-boxen, prisvärdaste whiskeyn) som ett lockbete för att sälja lösnummer. Och att människor inte köpte dom av just den anledningen, att de inte ansåg sig behöva särskilt billig alkohol eftersom de ändå inte ska dricka så mycket.

Morgan Johansson, folkhälsominister, säger att regeringen ska stå på sig i näthandelsfrågan och hänvisa till att det är en alkoholpolitisk fråga. Kanske ska han säga att alkohol inte är som vilka äpplen som helst. Vad vet jag. Men det är bra.

Vi får se, och under tiden hoppas vi att de ungdomar som spytt, sytt och gråtit sig igenom slutet av halloween repat sig till nästa år.

Etiketter:

Annonser