Riksåklagaren vill höja straff för rattfylleri

2003-10-02 14:00 (Drugnews/SL)
STOCKHOLM Riksåklagaren vill höja straffet för rattfylleri för att därigenom motverka en liberalisering i synen på bilkörning och alkohol. Grovt brott kan i teorin ge upp till två års fängelse, men de flesta kommer idag undan med någon månad eller mindre.

Riksåklagaren har överklagat en dom till Högsta domstolen som gäller en man som omhändertagits nio gånger för rattfylleri. Brotten hade mellan 2,38 promille och 2,78 promille alkohol i blodet, vilket är grovt brott. I hovrätten dömdes han till tio månaders fängelse, vilket inkluderar grovt rattfylleri, grov olovlig körning samt en mängd mindre brott.

RÅ vill att domen skärps och därmed ger en signal om att samhället ser allvarligt på rattfylleri. Rattfylleri och dödsolyckor har ökat, särskilt med unga förare inblandade. Straffpåföljder är en ”viktig faktor för att avhålla folk från att köra bil onyktra”, skriver RÅ i överklagandet till Högsta domstolen.

Ifjol dömdes 5 380 personer för grovt rattfylleri. Varav 2 285 personer dömdes till fängelsestraff (65 procent av dem en månad, en fjärdedel två månaders fängelse) och 1 418 till villkorlig dom/samhällstjänst.

Mot bakgrund av att många har allvarliga alkoholproblem och återfaller i rattfylleribrott så är villkorlig dom ett problem eftersom de då inte erbjuds någon behandling. Fängelse i kombination med behandling skulle i själv verket kunna göra dem en tjänst, menar Hans Laurell, Vägverkets alkohol- och drogexpert.

Det finns idag två fängelser i landet som är specialiserade på alkoholister, Rostorp och Östra Gård.
“Men det kommer inga rattfyllerister dit längre. Helt klart har det med ekonomi att göra. Samhällstjänst är nästan gratis. En plats på anstalt kostar 1 500-2 000 kronor per dygn“, säger Hans Laurell till Svenska Dagbladet.

Fängelsestraff går också avtjäna med fotboja för att kunna sköta arbete och studier. Även då ingår program om alkoholproblematik.

• En flerårig kampanj mot ungas rattfylleri – “Don´t drink & Drive“ – pågår med bl a Vägverket, Motorförarnas Helnykterhetsförbund och projektledaren Lars Lewerth (som på bokmässan i Göteborg presenterade sin bok “Stopp! Stanna för faan!“ /förlag Sellin).
Anhörigförening till trafikoffer som dödats eller skadats av rattfyllon håller på att bildas efter amerikansk modell. Ett försök med att låta dömda rattfyllerister möta trafikoffer pågår i Kalmar.

Läs mer i Drugnews:
• Ny modell mot rattfylla prövas i Stockholm
Hårdare tag mot rattfylleri efter ny dödsolycka?
TV-film: rattfyllo krossade Eriks drömmar
“Regeringen bär ansvar för ökat rattfylleri“
Vände dotterns död till kamp mot rattfylleriet

Etiketter:

Annonser