Spritreklam i DN bryter restriktiv tradition

(uppdat 03-25)(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Trots lagrådets kritik lämnade regeringen i torsdags förslag till riksdagen om att snabblagstifta om reklamförbud i tryckta skrifter för alkohol över 15 volymprocent. Samma dag publicerade Dagens Nyheter en whiskyannons. Och ännu en idag, tisdag.

“Taste the pure Irish“ basuneras ut i en stor whiskyannons i DN:s ekonomibilaga.

Därmed bryter landets största morgontidning inte bara mot essensen i den proposition som väntas antas i riksdagen och har stöd av alla partier utom moderaterna. Utan även tidningens alkoholrestriktiva tradition.
Senast vidmakthållen av förre chefredaktören Hans Bergström som slutade i februari. Han sade även nej till alkoholannonser när konkurrenten Svenska Dagbladet tog in en vinannons innan Gourmetmålet var avgjort.

Jan Wifstrand, ny chefredaktör och ansvarig utgivare, väljer dock att inte invänta riksdagens beslut.
“Jag har valt en annan linje. Det är viktigt att följa lagstiftningen, vilket vi gör. Förslag om nya lagar kommer hela tiden. Det här förslaget har dessutom underkänts av lagrådet“, säger Wifstrand till Accent.

Tidningen har inte längre en uttalad policy om alkoholreklam, utöver den måttfullhet som krävs redan idag. Och Wifstrand anser att whiskyannonsen höll sig inom ramarna för den “folkhälsobedömning“ Wifstrand ämnar göra från fall till fall.

Reglerna för alkoholannonser befinner sig i ett rättsvacuum sedan Marknadsdomstolen dömde till Gourmets fördel med hänvisning till EU-rätt. Därför sammankallade folkhälsominister Morgan Johansson snabbt riksdagspartierna för att enas om en så alkoholrestriktiv linje som möjligt inom EU:s ramar.

Man valde att försöka ange en alkoholgräns vid 15 volymprocent som är gräns för många starkviner och starksprit. Gränsen förekommer även som gräns vid beskattning av viss privatinförsel, importskatt och i alkoholskattelagen, menar Johansson som svar mot Lagrådets kritik.
Avsikten är att få till stånd fungerande alkoholbestämmelser för tryckta medier senast 15 maj.

Dessutom har regeringen utsett Susanne Eberstein, vice ordförande i justitieutskottet, att utreda vidare och föreslå ytterligare begränsningar om marknadsföring av alkohol. Bland annat om utformningsregler och i vilka fora reklamen får förekomma för att exempelvis skydda barn och unga.
Ett sådant betänkande ska vara klart senast förste juli i år.

Läs mer i Drugnews:
Majoritet för reklamförbud trots juridisk kritik
Reklamförbud för starkvin och sprit i vår
Bojkotthot mot medier vid alkoholreklam
Fritt fram för alkoholreklam i tidningar

Etiketter:

Annonser