Majoritet för snabbt spritreklamförbud trots kritik

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Regeringens försök att snabbt lagstifta mot tidningsreklam för alkoholdrycker över 15 procent får nej av lagrådet. Men folkhälsoministern siktar fortfarande på en lag från mitten av maj, och en majoritet i riksdagen är beredd att köra över de juridiska experterna.

Efter Marknadsdomstolens beslut nyligen i Gourmetmålet är alkoholreklamsfrågan i tryckta medier i ett rättslöst läge. Därför vill regeringen snabblagstifta om så stora reklaminskränkningar som möjligt för alkohol – utan att bryta mot EU-regler. Den ambitionen stöd av alla riksdagspartier utom moderaterna.

Men regeringens snabbframtagna förslag får kritik av lagrådets experter för att sakna analys, argument och slå mot vissa sorter. Exempelvis sherrysorter som har strax över 15 alkoholprocent skulle omfattas av reklamförbud, medan andra strax under gränsen inte skulle beröras. ”En sådan ordning kan knappast godtas från ren rättvisesynpunkt”, skriver Lagrådet i sitt yttrande.

Folkhälsominister Morgan Johansson – som nu tar del av olika remissyttranden – siktar dock fortfarande på att lyckas få fram en ny lagstiftning från 15 maj.
Och han har stöd av en riksdagsmajoritet som är beredda att köra över Lagrådet, visar en rundringning av Svenska Dagbladet. Både av samarbetspartierna vänster och miljöpartiet och av de borgerliga.

”Jag hoppas att vi kör som vi har sagt. Det är nödvändigt för att inte förlora tid. Vi är tvungna att värna folkhälsan högre än principerna”, säger kristdemokraten Chatrine Pålsson, vice ordförande i socialutskottet, till SvD.

Centerpartisten Kenneth Johansson håller med:”Jag är inte beredd att böja mig. Riksdagen måste få ha något att säga också, annars kan vi väl lägga ned den”.

Moderaterna är enda parti som står utanför uppgörelsen. Partiets talesman Per Bill kallar den en ”hafslagstiftning” och att förslaget både är moraliskt och alkoholpolitiskt fel.
Även EU-experter har invändningar och Ulf Bernitz, professor i civilrätt och marknadsföring vid Stockholms universitet, anser att den planerade lagen mot reklam för starkvin och sprit inte skulle hålla vid en rättslig prövning.

o Svenska Dagbladet är en av de tidningar som valt att publicera alkoholannonser sedan tidskriften Gourmet friades i tingsrätten. Nu tar SvD in vin- och ölannonser, och avvaktar i övrigt utvecklingen, enligt chefredaktör Lena K Samuelsson.

Läs mer i Drugnews:
o Reklamförbud för starkvin och sprit i vår
o Bojkotthot mot medier vid alkoholreklam
o Fritt fram för alkoholreklam i tidningar

Etiketter:

Annonser