“Reservplan finns om spritreklamförbudet faller“

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Idag, onsdag, avgörs alkoholreklamförbudets existens i tryckta medier då Marknadsdomstolen meddelar dom i Gourmet-målet. “Jag hoppas vi får behålla förbudet, men har i annat fall en beredskapsplan“, säger folkhälsominister Morgan Johansson till Drugnews.

Hur denna reservplan är tänkt vill han dock inte avslöja ännu.
“Jag vill inte spekulera före domen“, tillägger han.

Frågan är om alkoholannonser i tidningar hotar folkhälsan när redan svensken nås av förtäckt starkölsreklam (via lättölsannonser) och alkoholreklam via Internet, kabel-TV och på redaktionell plats (ex. vinspalter och dryckestips).

• Ja, säger förbudsförsvararna som varnar för fortsatt ökad konsumtion och alkoholskador med reklam och snarare vill täppa till dagens smygreklam.
• Nej, säger flera mediabolag och reklambyråer som ser möjlighet att håva in hundratals miljoner för marknadsföring av alkohol.

Vad allmänheten tycker är svårt att veta. Men enligt en webbenkät på Dagens Nyheter ville 58 procent behålla förbudet då 11 600 personer röstat häromdagen.

Det är tvisten kring branschtidningen Gourmets annonser för whisky och vin för fem år som avgör frågan och onsdagens dom blir prejudicerande. Konsumentverkets stämning för brott mot det svenska annonsförbudet har behandlats av Stockholms tingsrätt och EG-domstolen. Efter att tingsrätten överraskande friade Gourmet chansade andra tidningar på att ta in alkoholannonser. Trots att KO överklagade domen till Marknadsdomstolen och lämnade in stämningar mot även dessa tidningar.
– Tingsrätten friade Gourmet. Och vi är ju med i EU och ska följa de regler som gäller i övriga unionsländer, försvarar de sig med.

Läget är pressat för regeringen . Flera av den restriktiva alkoholpolitikens bastioner har fallit efter EU-inträdet – de flesta monopol är nu borta, privatinförselkvoter på väg upp och de höga alkoholskatterna ifrågasätts alltmer. Även av Systembolagets vd Anitra Steen och hennes nya vän statsministern. Med motivering att försvara Systembolagets trovärdighet och monopol.

Höga priser, åldersgränser och reglerade öppettider i systembutiker och krogar anses konsumtionsdämpande. Ändå dricker svenskarna mer än på hundra år.
“Jag är mycket bekymrad över alkoholfrågan. Det är inte bara annonsförbudet som står på spel. Även att privat direktimport måste gå via Systembolaget ifrågasätts nu av EU-kommissionär Frits Bolkestein. Vår linje är att det även i fortsättningen måste gå att hävda folkhälsoaspekten“, säger folkhälsominister Morgan Johansson.

Läs mer i Drugnews:
Domedag för annonsförbud mot alkohol
Nytt EU-angrepp mot Systembolagets monopol
Vilda Västern med alkoholreklam i tidningar
• Krönika: Alkoholreklam gynnar bara alkoholkapitalet

Etiketter:

Annonser