Het debatt om Vin&Sprits metoder

2003-01-10 15:45 (Drugnews/SL)
STOCKHOLM Debatten om statliga Vin&Sprits kontroversiella annonsmetoder av Absoluts Vodka i USA och företagets inflytande i regeringen svallar i Aftonbladet. Att spritjättens marknadsföring utomlands skulle ha varit föredöme i branschen tillbakavisas som “sensationellt fel“.

Det är Aftonbladet-reportern Peter Kadhammar som på fredagen går i svaromål mot förra finansministrarna Kjell Olov Feldt och Erik Åsbrink. De påstod i onsdags att deras “erfarenhet“, bl a som tidigare styrelsemedlemmar i Vin&Sprit, var att företaget var “ett föredöme i branschen när det gäller etik och att företagets marknadsföring på exportmarknaden varit mer återhållsam“ än konkurrenternas.
“Vilken erfarenhet? Vin&Sprit har ju inte ens någon policy för sin annonsering“ undrar Kadhammar.

Han rapporterade i våras i en artikelserie om baksidan av Absolut Vodkas exempellösa framgångar i Nordamerika. Han mötte amerikanska marknadsexperter, forskare och lärare under sin resa som gav en annan bild. De menade att V&S använder aggressiva, kreativa annonsmetoder och lär ungdomar att supa.
“Bland collegestudenter är igenkänningen av Absolut nästan universell“, sade en kvinnlig forskare om 15-21-åringars utsatthet av spritreklam.

• Utförsäljningskrav av statliga V&S hörs återkommande. Senast förra veckan i en debattartikel i Aftonbladet av nykterhetsbasen Sven-Olov Carlsson och Systembolagets förre chef Gabriel Romanus. De talade om dubbelmoral och hävdade att företaget haft stort inflytande i regeringen och socialdemokratiska partiet och därmed över alkoholpolitiken. Samt att marknadsmetoderna utomlands är tveksamma.
Det väckte känslor hos bl a de utpekade finansministrarna Feldt och Åsbrink som i sitt svar anklagade Carlsson/Romanus för “smutskastning“ och “en konspirationsteori av det mer lågsinta slaget“.

Läs mer i Drugnews:
Nya krav på utförsäljning av Vin&Sprit
“Vin&Sprit lär unga amerikaner att supa“
Reklamsagan om Absolut Vodka ställs ut

Etiketter:

Annonser