Skärpta regler mot tobaksreklam i Sverige och EU

(Drugnews/LL-SL)
STOCKHOLM/STRASBOURG I Sverige införs från årsskiftet förbud mot så kallad indirekt reklam för tobak, beslutade regeringen på torsdagen. Och i hela unionen förbjuds senast 2005 tobaksreklam i tidningar, på radio och Internet och sponsring vid internationella sportevenemang, enligt ett nytt direktiv som godkänts av EU-parlamentet.

Tobaksreklam i TV i unionen är redan otillåtet enligt ett direktiv från 1989.
Kommissionsledamoten David Byrne, med ansvar för hälsofrågor och konsumentskydd,förväntar sig att ministerrådet och de femton medlemsstaterna antar det nya direktivet i befintligt skick, vilket skulle betyda att det kan börja gälla från juli 2005.
”Detta innebär att Formel 1-banor som sponsras av cigarettfirmor förbjuds från2005”, förklarar Byrne.

Röstsiffrorna var 311 mot 202 och 39 nedlagda röster i EU-parlamentet som denna vecka är utlokaliserat till Strasbourg. Det nya direktivet ska ersätta ett tidigare, som på formella grunder har förklarats ogiltigt av EG-domstolen. David Byrne tror inte att det blir något nytt överklagande från den intensivt verksamma tobakslobbyn.
Syftet med direktivet är att harmonisera tobaksreglerna inom hela EU. Idag är det omkring hälften av länderna som har förbud mot direkt tobaksreklam, skriver Tobaksfakta.

• I Sverige är marknadsföring av tobak reglerad sedan 1979 och direkt annonsförbud i massmedier gäller från 1994. Däremot har tobaksbolagen kunnat marknadsföra sina märken genom att använda samma eller liknande namn eller logotyper på andra varor som solglasögon, skor och kläder. Efter torsdagens regeringsbeslut blir sådan smygreklam otillåten från 1 januari nästa år i Sverige.När en liknande skärpning införs i andra EU-länder är oklart.

Läs mer i Drugnews:
EU-direktiv mot tobaksreklam ogiltigt
Kohandel med tobakslag för att rädda Formel 1-bana
Förbud mot smygreklam för tobak dröjer

Etiketter:

Annonser