Etikettarkiv: IQ

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Varannan upplevt negativ sprit-Jul

Nyheter | |

Drygt varannan har dåliga erfarenheter av alkohol under jul och nyår. Samtidigt tror tre av fyra svenskar att firandet skulle bli lika bra om de drack mindre, enligt enkät beställd av IQ.

Studenters supande ska hejdas

Nyheter | |

Nära fyra av tio studenter har en riskabelt hög alkoholkonsumtion och var tredje presterar sämre i studier dagen efter att druckit, enligt ny IQ-enkät. Nu ska Sveriges Förenade studentkårer i en satsning försöka minska supandet.

Alkoholföretag uppvaktar unga bloggare

Nyheter | |

Fler unga kvinnor bloggar och fler läser dem. I en IQ-enkät med 4 900 kvinnor som bloggar svarade hälften att alkohol beskrivs positivt och 72 procent tror att det kan få läsare att dricka mer. Populära bloggare får ibland alkohol av företag. ”Inte okey”, säger modebloggaren Josefin Dahlberg till Drugnews.

IQ-kampanj om vardagsdrickandet

Nyheter | |

Många dricker för att det är sommar, för att orka, för att det är match eller inte match… IQ:s nya kampanj ”För att livet leker” pekar på vardagsdrickandet och vill att fler testar sina alkoholvanor på Alkoholprofilen.se

Många vill stoppa alkoholreklam

Nyheter | |

I en ny Sifoundersökning svarar 44 procent av tillfrågade i Sverige att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam. Hela 81 procent tycker den ska vara hårdare reglerad än annan reklam.

Tre tjejer startar Fyllepodden

Kultur | |

Tre unga kvinnor i mediasvängen drar igång ”Fyllepodden” i sommar. ”Det har gjorts många poddar på fyllan, det här blir en podd OM fyllan”, säger Bianca Meyer, en av programledarna.

Alkoholtrend: mindre supa – mer jobbskåla

Nyheter | |

Det är mindre accepterat idag att dricka sig berusad, men har blivit mer okey att ta ett glas vin i vardagen, exempelvis skåla på arbetsplatsen. Det visar IQ:s alkoholindex om alkoholattityder med 8 000 deltagare åren 2010-2013.