[UPPDAT] Reklamombudsmannen har fällt skönhetsjätten Lyko på nätet som använde drogrelaterade uttryck, som ”dope”, ”huff”, avslappnad med mera, för färger på en produkt med ögonskuggepalett. Allt i en ask prydd med cannabislöv.
Flera medlemmar som vill värna folkhälsan lämnar Sveriges Annonsörer. Detta efter föreningens VD:s utspel till stöd för tobaksindustrins varumärke, kritik av förslag om neutrala tobakspaket och striktare alkoholreklam.
Anmälningar av alkoholreklam till Konsumentverket har ökat kraftigt – hela 800 procent senaste månaderna – sedan IOGT-NTO startade sin kampanj Alkoholstörningsjouren.
I en ny Sifoundersökning svarar 44 procent av tillfrågade i Sverige att de är positiva till ett förbud av alkoholreklam. Hela 81 procent tycker den ska vara hårdare reglerad än annan reklam.
PITTSBURGH Berusningsdrickande bland tonåringar och unga vuxna har stark koppling till att ofta ha lyssnat på musik med alkoholreferenser där varumärken nämns i sångtexter, visar en amerikansk studie.
Alkoholreklamens utveckling. Källa IQ Alkoholbranschens satsning på reklam fortsätter öka i Sverige. Ifjol sprängdes miljardgränsen och investerades 1 064 miljoner kronor på reklam i traditionella medier. År 2000 satsades bara 8 miljoner, visar Sifo:s reklammätning.
Ännu en Marlboro Man, reklamcowboy för cigarettmärket, har avlidit. Skådespelaren Eric Lawson dog i en rökrelaterad sjukdom, kronisk obstruktiv lungsjukdom, kol.
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, analysera trafik och besöksstatistik och kunna utveckla hemsidan. De kan kopplas till datoridentitet, inte enskild individ. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok