STOCKHOLM Åtta av tio i befolkningen tycker att förbudet mot alkoholreklam i tv är bra, visar en Sifo-enkät. Trots det så kringgår flera tv-kanaler förbudet och sänder från Storbritannien.
Det är IOGT-NTO som beställt undersökningen som också visar att 78 procent av svenskarna tycker det är dåligt att lagen kan kringgås via utlandssändningar.
I mars anmälde nykterhetsrörelsen 32 företag som medverkar till att kringgå reklamförbudet på olika sätt. Bland dessa fanns även de tv-bolag som sänder via Storbritannien, såsom TV3, Kanal 5 och TV6.
I tisdags hade IOGT-NTO möte bokat med Konsumentombudsmannen och Granskningsnämnden för radio och tv för att diskutera ärendet vidare.
– Det är obegripligt att alkoholreklam kan fortsätta sändas i tv när det är olagligt och dessutom finns en kraftig opinion emot. Det är provocerande att man så uppenbart struntar i svenska lagar, och den här undersökningen visar att det är betydligt fler än vi som känner så, säger Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO, i en kommentar.
Satsning på alkoholreklam har flerdubblats i Sverige på några år, 2009 köptes alkoholreklam för totalt 415 miljoner kronor.
• Fotnot: Hela Sifo-undersökningen kan läsas här.