Tidningar lockar prenumeranter med vin

BRYSSEL Allt fler tidningar på kontinenten kopplar samman lockerbjudande om prenumerationer med alkoholpresenter.
Hur gör nordiska medier? Tipsa Drugnews!

Försändelsen i brevlådan är lysande röd, med texten i vita bokstäver: ”Resten av posten kan vänta. Ni ska få se” och silhuetten av en flaska. Nästa sida: ”Ni gjorde rätt i att öppna” och silhuetter av sex flaskor.

Det handlar om prenumerationer på belgiska tidningar. Men förutom
prisrabatten utlovas flaskor med Château Arnauton 2000 Fronsac, kontrollerad ursprungsbeteckning, ”ett stort vin”.

Och nu till erbjudandena:
Dagstidningen La Libre Belgique, sedan 120 år trogen försvarare av katolska värden, tre månaders prenumeration för halva priset plus ”en stor Bordeaux” i present. La Libre Match, av nyssnämnda blad ägd belgisk dotteredition till den kända franska veckotidningen, halva priset under sex månader plus ”en stor årgång gratis”. Dernière Heure, boulevardblad ägt av La Libre, halva priset under tre månader plus ”en förnämlig Bordeaux gratis”.

Franska dagstidningen Libération, startad för 30 år sedan i efterdyningarna av studentrevolten, numera en del av etablissemanget. Sex månader med 33 procents rabatt plus ”ett gott vin att skölja ned den med”. Eller om man väljer två titlar en rabatt på 100 euro plus sex flaskor ”prestigefullt vin”.

• Drugnews kommer att följa utvecklingen och rapportera om eventuella reaktioner på reklamen. Tips om hur svenska tidningar, som sedan i våras får ta in alkoholreklam, och övriga i Norden agerar emottages gärna.

Etiketter:

Annonser