Reklamförbud för starkvin och sprit i vår

(Drugnews/SL)STOCKHOLM Nytt reklamförbud i tidningar senast 15 maj för drycker över 15 alkoholprocent. Och snabbutredning om hur alkoholannonser i övrigt ska inskränkas. “Vi vill begränsa alkoholreklam så mycket som möjligt“, säger folkhälsominister Morgan Johansson efter uppgörelsen med sex riksdagspartier.

Han hade till torsdagen bjudit in alla riksdagspartier utom moderaterna till diskussioner om alkoholreklam. Sedan marknadsdomstolen nyligen slog slog fast att det svenska reklamförbudet i tryckta medier strider mot EU:s handelsregler befinner sig frågan i ett rättsligt gungfly. Nuvarande alkohollag är om alkoholreklam delvis överspelad, men inga nya regler har antagits.

Det finns brett politiskt stöd för fortsatt reklamförbud, framkom under partiöverläggningen. Men frågan är hur långt man kan gå, utan att på nytt utmana EU. Morgan Johansson anser att marknadsdomstolen ger utrymme för att ur folkhälsoperspektiv diskriminera starksprit.
Det gör inte alla:
“Sådana försök vore att gå emot marknadsdomstolens dom och kommer att leda till nya processer“, sade Ola Viklund, docent i EU-rätt, i SR:s program Studio Ett.

Dock har Finland idag ett fungerande reklamförbud för starksprit över 23 alkoholprocent. Regeringen avser nu med majoritetsstöd i riksdagen pröva om den gränsen går att sänka till 15 procent i Sverige – för att omfatta även starkvin. Ett sådant lagförslag läggs i mars med målet att börja gälla senast från 15 maj.
Dessutom ska det snabbutredas hur övriga alkoholannonser kan begränsas vad gäller utformning, varningstexter och att ej tillåta annonser i fora som riktar sig till barn och unga. Sådana regler är tänkt att antas i höst och börja gälla från årsskiftet.

“Helst vill vi ju helt få bort eländet med alkoholreklam, men får väl driva den frågan vidare i EU:s framtidskonvent“, säger centerns alkoholpolitiska talesman Kenneth Johansson till Drugnews.

• Moderaterna som inte var inbjudna till partisamtalen på socialdepartementet anser att förslagen slår fel:
“Det är nästan rörande hur man ägnar massa tid åt huruvida vuxna människor ska få reklam om produkter som är helt okej att tillverka och sälja. Man borde i stället ägna sig åt varför Jeppe super och varför ungdomsfylleriet ökar“, säger riksdagsledamot Per Bill (m) till TT.

• Nykterhetsrörelsen IOGT-NTO:s ordförande Sven-Olov Carlsson anser att hälso- och socialpolitik hamnat i skuggan av ekonomiska motiv i EU. Men att Sverige valt en alltför slapp linje i unionen om alkoholreklam:
“Det är nu dags att sticka ut hakan mot EU, vidhålla den svenska profilen för reglering av alkoholreklam och förklara att Sverige inte accepterar unionens bristande respekt för behovet av en verkningsfull alkohollagstiftning, skriver nykterhetsbasen på Aftonbladet Debatt.

Läs mer i Drugnews:
Sverige vill ha EU-förbud mot alkoholreklam
Bojkotthot mot medier vid alkoholreklam
Partisamtal om alkoholreklam
Fritt fram för alkoholreklam i tidningar
Så ska regeringen lindra alkoholreklamens skador

Etiketter:

Annonser