Partisamtal om alkoholreklam

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Folkhälsominister Morgan Johansson bjuder in alla riksdagspartier utom moderaterna till överläggningar om alkoholreklam. “Märkligt att utestänga näst största partiet“, säger Fredrik Reinfeldt, moderaternas gruppledare i riksdagen, till Drugnews.

Marknadsdomstolens beslut i onsdags öppnar för alkoholannonser i tryckta medier och är ett bakslag för svensk alkoholpolitik, anser bland andra folkhälsominister Morgan Johansson.
En febril verksamhet är nu igång för att snabbt ändra alkohollagen i samklang med EG-rätt och Gourmet-domen. Samtidigt vill regeringen försöka begränsa reklammöjligheterna så långt som möjligt.

Därför har Morgan Johansson bjudit in representanter för socialdemokraterna, vänsterpartiet, miljöpartiet, centerpartiet, folkpa rtiet och kristdemokraterna till överläggningar om alkoholreklamfrågan den 20 februari.
“Dessa partier har visat att man har en gemensam syn påalkoholpolitiken och jag hoppas därför att vi kan nå en samsyn på hurvi ska hantera alkoholreklamfrågan efter domen i Marknadsdomstolen“,säger Morgan Johansson.

Han skisserar redan på ett förslag till riksdagen om fortsatt reklamförbud i tidningar riktade till barn och ungdomar och för starksprit över 23 procent, enligt finsk modell. Dessutom att annonsernas utformning klarar måttfullhetskravet i alkohollagen.

Moderaterna tycker det är märkligt att man inte inbjudits om alkoholreklam av folkhälsoministern. Även om partiet länge ansett att reklamförbudet borde avskaffas.
“Svensk alkoholpolitik bör verklighetsanpassas. Men vi är inte främmande att diskuterar gränssättning för alkoholreklam mot exempelvis barn och vid idrottssammanhang“, säger moderaternas Fredrik Reinfeldt.

Han anser att partiet har något att tillföra i en bredare diskussion för att minska alkoholens skadeeffekter.

Etiketter:

Annonser