Domedag för annonsförbud mot alkohol

(uppdat 11-26)(Drugnews/SL)
STOCKHOLM På tisdagen inleddes målet mot tidskriften Gourmet i Marknadsdomstolen som avgör alkoholreklamförbudets existens i tryckta medier. “Faller reklamförbudet kan vi vänta aggressiva livsstilsannonser för att göra fler ungdomar till alkoholkonsumenter. Alkoholbranschen har inga skrupler!“, säger nykterhetsbasen Sven-Olov Carlsson till Drugnews.

Alkoholkonsumtionen i landet är nu den högsta på kanske ett sekel. Och kommer inte att minska om reklamförbudet tas bort, varnar många.

“Reklam för alkohol lägger allvarliga hinder i vägen för en minskning av alkoholskadorna“, skriver IOGT-NTO:s förbundsordförande S-O Carlsson tillsammans med förra justitieministern Laila Freivalds och Gunnar Larsson, Riksidrottsförbundets ordförande, i en debattartikel i Göteborgs Posten.
De menar att försäljningsökningen visar att alkoholmarknaden inte är mättad. Och påminner om att riksdagen antagit målsättningen att minska, inte höja, konsumtionen av alkohol i landet.

I centrum för tvisten står branschtidningen Gourmet som för fem år sedan tog in annonser för whisky och vin. Konsumentombudsmannen stämde tidningen för att bryta mot det svenska annonsförbudet. Tingsrätten överlämnade till EG-domstolen att pröva förbudet som ansåg reglerna förenliga med EG-rätt under vissa förutsättningar, bl a att utländska alkoholvaror inte diskriminerades.

Stockholms tingsrätt gav dock överraskande Gourmet rätt med hänvisning till att förbudet ur hälsosynpunkt ter sig verkningslöst då alkoholreklam idag når svenska konsumenter via Internet, i kabel-TV och indirekt på redaktionell plats i tidningar (ex. vinspalter).
KO överklagade till Marknadsdomstolen innan domen vunnit laga kraft, men flera tidningar har chansat och följt efter med sprit- och vinreklam. Därför har även Svenska Dagbladet, Resumé och nyligen nedlagda Moderna Tider stämts av KO.
“De stämningarna är dock vilande i väntan på utfallet av Gourmet-målet“, berättar Elisabeth Sundlöf på Marknadsdomstolen för Drugnews.

På tisdag presenterar ställföreträdande KO Marianne Åbyhammar sin sakframställan mot Gourmet i domstolen. Och på onsdag har hon kallat in sina två expertvittnen: Gabriel Romanus, tidigare socialminister och Systembolagschef, och alkoholforskaren Håkan Leifman som ska förklara sambandet mellan konsumtion och skador.
Samma dag vittnar ekonomie doktor Lars Bergkvist för att stärka Gourmets sak.

Att det skulle finnas pengar att hämta av alkoholreklam för annonsbranschen är klart. Uppåt 200 miljoner kronor per år, enligt Annonsörsföreningen.

• Skulle inte annonsering av en laglig produkt kunna göras med sans och måtta?
“Mycket talar emot det. I exempelvis Holland där alkoholreklam är tillåtet vänder sig cyniska alkoholföretag till barn och uppmanar i sina annonser dem att köpa whisky till Fars dag“, säger S-O Carlsson på IOGT-NTO.

Målet i Marknadsdomstolen pågår tisdag och onsdag. Domen – som först meddelas flera veckor senare – går ej att överklaga.

Läs mer i Drugnews:
Vilda Västern med alkoholreklam i tidningar
KO: “förbudet mot alkoholreklam gäller alltjämt“

Etiketter:

Annonser