Liemannen ska skrämma bort rattfyllerister

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM I infarter till Stockholm skålar liemannen med ett nubbeglas i handen mot trafikanterna från stora affischtavlor. Bakom den ovanliga skrämselkampanjen för att minska rattfylleriet står NTF och Länsförsäkringar/Stockholm. Alkohol förekommer vid var fjärde dödsolycka i huvudstaden.

“Alkoholen är ett så kraftigt växande problem i trafiken att vi måste ta till alla grepp för att ändra på attityderna“, säger till Aftonbladet Hans Norbeck, vd på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande/Stockholm.

Iklädd svartkappa och dödsmask och med lie och nubbe i hand blickar trädockan ned – med “Skål!“ i stora bokstäver – mot bilisterna. Vid några av de 14 mest trafikerade lederna omges han också av två korpar. Kampanjen pågår i tre veckor och är tänkt nå 350 000 trafikanter varje dag.
Men eftersom trädockorna varit stöldbegärliga tvingas annonsörerna nu ersätta dem med klistermärken för att inte budskapet ska missuppfattas (annars blir bara Skål-uppmaningen kvar).

Läs mer i Drugnews:
Alkotestkrav sedan onyktra chaufförer ertappats
Allt fler unga omkommer i trafiken

Etiketter:

Annonser