Falskt frieri av alkoholkapitalet!

I en replik (2/9-2002) på en krönika i Drugnews nyligen (22/8-2002) förklarar Bertil Swartz, vd för Sprit- & Vinleverantörsföreningen, att alkoholindustrin vill samarbeta med nykterhetsrörelsen. Villkoren dikterar han dock själv, vilka är klargörande och gör det lätt att tacka nej, skriver Sven-Olov Carlsson, ordförande i IOGT-NTO.

Som vanligt skrämmer Bertil Swartz med "svartspriten" och blandar medvetet samman illegal alkohol med av privatpersoner legalt införd alkohol när han beskriver "den svarta marknaden". Forskare vid Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms Universitet har visat att andelen smuggel och hembränt minskat under senare år och är lägre än 4 procent av den totala konsumtionen. Det slår undan grunden för en hel del av Swartz argument, vilket han nogsamt av taktiska skäl blundar för.

Swartz recept mot illegal alkohol är prissänkningar på legal alkohol, något som bara kommer att leda till en påspädning av den allvarliga utveckling vi nu har med kraftigt ökad försäljning via Systembolaget samtidigt med en ökning av den privata införseln i samband med utlandsresor.

Den illegala hanteringen, som hembränning, smuggling, vidareförsäljning av privatimporterad alkohol m m, kan inte med framgång bekämpas genom en konsumtionsdrivande prissänkning på legal alkohol. Kriminell verksamhet skall inte bekämpas med ineffektiva metoder som förvärrar de sociala och medicinska skador som alkoholen orsakar.

Det som behövs är ökade resurser för tull och polis, så att ingripanden likt det som gjordes i förra veckan i samarbete mellan myndigheterna i Spanien, Norge och Sverige kan följas av fler och bli en effektiv motkraft mot de kriminella element som framställer och smugglar "svartsprit". Det ingripandet bekräftade för övrigt att en stor del av smugglingen in i Sverige i själva verket är avsedd för Norge.

Svaret bekräftar att alkoholbranschen försöker utmåla sig som socialt ansvartagande. Swartz skriver att "även om branschen kan göra kortsiktiga vinster på destruktivt beteende så skadas den långsiktiga affärsverksamheten".
Det är bara att konstatera att det är det kortsiktiga perspektivet som gäller. Exemplen är många, men det kan räcka med att peka på Vin & Sprits metoder för att få amerikanska ungdomar att dricka svensk vodka eller Smirnoff ice nyligen genomförda kampanj i Norge med samma mål.

Att branschen dessutom riktar sig till kvinnor och ungdomar i länder med en redan dålig social och medicinsk situation gör inte saken bättre. Bekännelse i ord räcker inte långt i detta fall, Bertil Swartz. Marknadsföringen som socialt ansvartagande är falsk – profiten är allt! Swartz medger att det växer fram en mer restriktiv syn på alkoholen i Europa, men gömmer sig samtidigt bakom de mer än 700 000 vinodlande bönderna i Italien som de politiska beslutsfattarna inte vågar utmana.

Om Swartz vill samverka, vore det en angelägen uppgift för honom att i kraft av den centrala position han har i alkoholbranschen verka för att dessa bönder ställer om produktionen till annat än vin.

Det skulle bespara Sverige och EU från åtskilliga skattemiljarder och dessutom verka prishöjande på vinerna och därigenom minska konsumtionen och skadorna.

Etiketter:

Annonser