”Olyckligt att unga blev fulla i vår reklamfilm”

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Ungdomar bjöds på starköl och vin för att medverka i en statlig reklamfilm mot alkohol. ”Vi ville få feststämning i filmen, men det har uppenbarligen inte fungerat till hundra procent. Det är djupt olyckligt att några blev berusade”, säger Håkan Wrede, kanslichef på alkoholkommittén, till Drugnews.

Filmen som nu visas i TV4 och på biograferna — med budskapet till ungdomar att dricka mindre alkohol — spelades in i november. Produktionsbolaget Pettersson & Åkerlund bjöd på buffé och alkohol för att de inbjudna ungdomarna skulle ”bli glada”. Några av deltagarna blev så berusade att de fick skickas hem i taxi.
”Vi fick dricka så mycket vi ville”, berättar en flicka för Sveriges Radio och uppger att de fått skriva under ett papper om att de var 20 år fyllda och att de kunde bli berusade under inspelningen, men inte fick berätta om det.

Beställare av reklamfilmen, som kostat 800 000 kronor, är den statliga alkoholkommittén på socialdepartementet. Kanslichefen Håkan Wrede hade gett klartecken till att alkohol förekom under inspelningen på Lidingö.
”Jag står för beslutet, men det är lätt att vara efterklok. Jag var själv ute vid inspelningen ett par timmar och såg inga berusade. Men det har uppenbarligen inte fungerat”, säger Wrede.
Filmen berättar om risken för festande ungdomar att dricka för mycket.
”Man kanske kan säga att den risken tyvärr infriades även vid inspelningen”, säger Håkan Wrede.

Den statliga alkoholkommittén inrättades ifjol för att samordna insatserna för att minska alkoholkonsumtionen och alkoholskadorna i landet, enligt den handlingsplan som antagits av riksdagen. Alkoholkommittén har fått 50 miljoner kronor under fyra år.
Inga fler filmer är planerade, men produktionsbolaget har fått fler uppdrag av alkoholkommittén. Filmen är en av de första insatserna i ett långsiktigt arbete för ändrade alkoholvanor. Effekterna ska senare försöka studeras, även om det är svårt att mäta enskilda insatser, enligt Wrede.

Socialminister Lars Engqvist säger i en kommentar att det olyckligt det som hänt och att en policy på socialdepartementet är att arbete och alkohol inte hör ihop.

Fotnot: Alkoholkommitténs hemsida brakade på torsdagen ihop efter att många försökt se reklamfilmen via nätet.

Läs mer i Drugnews:
WHO: alkoholtrycket på unga måste minska

Etiketter:

Annonser