Indiska reportrar bjuds på snusresa av Swedish Match

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Swedish Match har bjudit några indiska journalister till en veckolång vistelse i Sverige som del i en marknadsföringskampanj för sitt snusmärke Click. Det lanseras nu i Indien som ett hälsosamt alternativ till annan tobak, enligt Tobaksfakta.

“Så vitt jag förstår är syftet att visa journalisterna hur friska svenska män är, trots att de använder snus, vid jämförelse med män i länder där andelen rökare är större än i Sverige“, berättar professor Surendra Shastri, cancerexpert från Bombay, som deltar vid en internationell konferens om snus i Stockholm.

Professor Shastri – som fick vetskap om bjudresan av en annan journalist – undrar varför de indiska hälsoreportrarna inte inbjöds några dagar tidigare till Sverige för att även kunna bevaka den internationella snus-konferensen.
Snus förekommer redan i Indien och marknadsförs hårt genom gratisprover till ungdomar, vid sportarrangemang och religiösa tillställningar.

“Indien är det land som har flest fall av muncancer i världen. Därför behöver vi inte fler snussorter“, säger en kritisk professor Shastri till Tobaksfakta som hittills utan framgång har bett Swedish Match att kommenterar uppgifterna.

Etiketter:

Annonser