Svenska alkoholbranschen planerar ny lobbycentral

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Svenska alkoholbranschen vill bättre nå ut och planerar därför en ny kommunikationsplattform efter det havererade OAS-samarbetet. ”Vi vill erbjuda en slags instruktionsbok för produkten. Kopplingen ungdom och alkohol är inte bra”, säger Bertil Swartz, VD för Sprit- & vinleverantörsföreningen, till Drugnews.

Swartz är med i styrelsen för Europeiska alkoholproducenternas federation, CEPS, som förra veckan bl a diskuterade ungdom och alkohol och kritik mot aggressiv reklam.
”Alkoholreklamen går för långt i flera länder, särskilt i Östeuropa. Exempelvis påståenden att man blir sexuell atlet om man dricker sprit. Och visst är det ett problem att många unga dricker alkohol. Men man löser det inte med att förbjuda alkohol”, säger Swartz.

I flera länder har alkoholproducenterna nationella kampanjer mot ”dåliga dryckesvanor”, delvis pressade av krav på självsanering från politiker. Många oroas över att 55 000 unga européer varje år avlider i alkoholrelaterade dödsfall, enligt en WHO-rapport. Men i Sverige och Finland har branschen idag inte något forum att framföra sociala aspekter kring sina drycker.

Bryggare och spritproducenter motades ut när Oberoende alkoholsamarbetet, OAS, (gjorde kampanjer mot bl a svartspriten) lades ner och får inte vara med i regeringens nya Alkoholkommitté.
”Vi vill gärna ta vårt sociala ansvar, men OAS torpederades av nykterhetsrörelsen och riksdagen. Vi håller nu på att bygga upp en ny plattform för att föra ut våra budskap”, berättar Bertil Swartz.

Till sommaren avser alkoholbranschen att till en början öppna en hemsida om bland annat dryckesvanor, alkoholens avigsidor och ” måttfullt vettigt umgänge”, enligt Swartz.

Läs mer i Drugnews:
Kampanj av spritfabrikörer mot ”dåliga dryckesvanor”
WHO: alkoholtrycket på unga måste minska
Alkoholsamarbetet OAS ska avbrytas

Etiketter:

Annonser