Spritfabrikörer i kampanj mot ”dåliga dryckesvanor”

(Drugnews/LL)
BRYSSEL Europeiska alkoholproducenternas federation höll i torsdags ett möte i Bryssel, där de stora märkesnamnen utlovade kampanjer ”mot dåliga dryckesvanor och för god smak”. Nya planerade direktiv från EU och kritik mot alkohol bland ungdomar ligger närmast bakom alkoholbranschens plötsliga nykterhetsiver.

EU-kommissionen förbereder ett direktiv om alkoholbeskattning, som väntas gå längre än enbart skatteharmonisering. Kommissionen har tagit starkt intryck av WHO-rapporten om att 55 000 unga européer avled 1999 i alkoholrelaterade dödsfall. Det vill säga ett dödsfall av fyra, den främsta dödsorsaken, bland européer av manligt kön i åldersspannet 15 till 20 år.

Enligt WHO dricker 10 procent av 12- till 19-åringarna regelbundet. Fallen av berusning för samma grupp har ökat med 30 procent sedan 1991. I åldrarna 15 till 19 dricker 40 procent regelbundet, bland 20- till 25-åringarna 70 procent. För Belgiens del har Magda Aelvoet begärt av alkoholsektorn att komma med ett förslag till självsanering. Utan tidsgräns, men med ett uttalat hot om lagstiftning.

Men den nu aviserade kampanjen möts med öppen misstro. Nyligen uppmärksammade också den flamländska televisionen i ett dokumentärprogram fenomenet alkoläsk, med unga missbrukare som omvittnade att de blivit beroende.

Läs mer i Drugnews:
WHO: alkoholtrycket på unga måste minska

Etiketter:

Annonser