Delseger för svenskt förbud mot alkoholreklam

Svenska förbudet för alkoholreklam är förenligt med EU-rätten under förutsättning att utländska märken i onödan inte missgynnas.

Det slår EG-domstolen i Luxemburg fast i ett yttrande i målet mellan tidningen Gourmet och Konsumentombudsmannen, KO. Gourmet stämdes för marknadsföringsbrott efter att 1995 gjort reklam för vin och whisky inte bara i sin prenumererade upplaga (tillåtet i facktidningar), utan även i lösnummerförsäljningen.

”Domen är en seger för den svenska alkoholpolitiken. Förbudet mot alkoholreklam får finnas för att skydda folkhälsan, men får inte diskriminera utländska varor”, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande KO, till DrugNews.
Det innebär att förbudet inte får fungera som förtäckt handelsbegränsning som gynnar svenska alkoholmärken.
EG-domstolens utslag är något överraskande mot bakgrund av att både domstolens generaladvokat och EU-kommissionen tidigare funnit svenska annonsförbudet alltför långtgående.

Den fem år gamla tvisten är dock ännu inte avgjord. Nu återstår en prövning i Stockholms tingsrätt. Frågan blir där om reklamförbudet är onödigt långtgående och om folkhälsan kan skyddas med mindre restriktioner.

Läs mer i DrugNews:
”Gerillamarknadsföring” av Absolut vodka
Svenskt förbud mot alkoholreklam får underkänt
Alkoholreklamförbudet i gungning?

Etiketter:

Annonser