”Gerillamarknadsföring” av Absolut vodka

2001-03-06 17:52 (DrugNews/SL)
ÅHUS Absolut vodka har klättrat upp från femte till tredje plats bland världens spritmärken. Bara Bacardi och Smirnoff är nu större än svensk vodka från Åhus.

Förklaring bakom framgångarna är delvis de olika smakerna (citron, peppar, kurant och mandarin) som har gjort succé, men även en medveten marknadsföring i Europa där försäljningsvolymen ifjol ökade med 30 procent. Exempelvis har marknadsandelar tagit i Spanien, Tyskland, England, Frankrike och den viktiga grekiska marknaden.
”Vi har en längre tid bedrivit en gerillakrigföring i Europa. Nu betalar det sig”, berättar en segerrusig Göran Lundqvist, affärsområdeschef på The Absolut Company, för Aftonbladet.

Hur tillverkaren Vin & Sprit lanserade och med olika reklamknep lyckades skölja in på nordamerikanska marknaden beskrev ekonomen Carl Hamilton i boken ” Absolut – Historien om flaskan” 1994.

Läs mer i DrugNews:
Vin&Sprit ej med i slutstriden om Seagram

Etiketter:

Annonser