KO: “förbudet mot alkoholreklam gäller alltjämt“

(Drugnews/SL)
STOCKHOLM Rättsläget tolkas olika efter att Marknadsdomstolen avvisat Konsumentombudsmannens begäran om ett tillfälligt annonsförbud för alkohol i Moderna Tider. “Vi tar gärna in fler spritannonser“, säger tidskriftens chefredaktör Susanna Popova till Drugnews. KO hotar dock med fler stämningar om reklamförbudet ånyo trotsas.

“Rättsläget är oförändrat eftersom vi överklagade Stockholms tingrätts dom och den som annonserar för alkohol kan räkna med att vi ingriper igen“, säger ställföreträdande KO Marianne Åbyhammar (bild) till Drugnews.
Även nykterhetsrörelsen IOGT-NTO:s jurist Håkan Kjellsson menar att tingsrättens dom inte vunnit laga kraft och att därför annonsförbudet ännu gäller.

När Stockholms tingsrätt i det s.k. Gourmet-målet i våras överraskande förkastade annonsförbudet i alkohollagen med hänvisning till EU-rätt och att förbudet ter sig verkningslöst ur hälsosynpunkt eftersom alkoholreklam förekommer på Internet, i kabel-TV och indirekt på redaktionell plats i tidningar, så chansade ett par tidningar och tog in spritreklam. Bland andra Moderna Tider som i aprilnumret publicerade en helsidesannons för ett whiskymärke på sista sidan.

För det stämdes både Moderna Tider och annonsören Bror-Eric Berntson AB av Konsumentombudsmannen. KO begärde i avvaktan på dom ett interimistiskt förbud mot fler spritannonser.
“Men Marknadsdomstolen gav oss rätt“, tolkar chefredaktör Susanna Popova det avvisande beslutet förra veckan.
Hon är beredd att ta in fler spritannonser även före ett slutligt avgörande. Tidskriftens advokat Mats Jansson bedömer risken för efterräkningar som liten.

Popova anser att medierna ska få annonsera för alla varor som är tillåtna att sälja.
“Istället för smygreklam via öl- och vinspalter och annat är det väl hederligare att vi kan ta betalt för det på annonsplats“, säger Popova.

Tingsrättens dom och Marknadsdomstolens avvisande av ett tillfälligt förbud är bakslag för KO och förespråkare för en restriktiv alkoholpolitik. Det svenska reklamförbudet för alkohol i tryckta medier sitter nu löst och avgörs förmodligen slutgiltigt i höst av Marknadsdomstolen.

Ungdomens nykterhetsförbunds ordförande Morgan Öberg (bild) säger i ett uttalande:
“Förbudet mot alkoholreklam är ett bra förbud. Jag hoppas att marknadsdomstolen är mer försiktiga när domstolsförhandlingarna börjar. Att avskaffa detta förbud, utan att grundligt väga in folkhälsan är ett stort misstag“.

Läs mer i Drugnews:
“Bara krämarna tjänar på lamslagen alkoholpolitik“
• krönika: “Alkoholreklam gynnar bara alkoholkapitalet“
Tingsrättsdom öppnar för spritreklam i tidningar

Etiketter:

Annonser