Vilda Västern med alkoholreklam i tidningar

(uppdat 06-04)(Drugnews/SL)
STOCKHOLM I lördags tog Svenska Dagbladet som första dagstidning in en annons för vin, trots att reklamförbudet ännu gäller. “Det är allvarligt att en stor allmän rikstidning tar in alkoholannonser som har stor genomslagskraft. Troligen stämmer vi tidningen“, säger till Drugnews Marianne Åbyhammar, ställföreträdande Konsumentombudsman. Uppåt 200 miljoner kronor per år bedöms alkoholindustrin vara beredd att satsa på alkoholreklam om den tillåts.

Situationen tenderar nu utvecklas till rena Vilda Västern när det gamla reklamförbudet är i gungning. Efter att Stockholms tingsrätt överraskande gav branschtidningen Gourmets alkoholannons rätt med hänvisning till EU-rätt har bl a Moderna Tider tagit in en annons för whisky. Detta trots att KO överklagade tingsrättens dom som därmed inte vunnit laga kraft.

Men Marknadsdomstolen, där målet slutligt avgörs, tillbakavisade KO:s begäran om tillfälligt förbud mot alkoholreklam nyligen. Och med hänvisning till det följer nu Svenska Dagbladet efter med en vinannons:
“Det finns två bedömningsgrunder som vi har för annonser. Det ena är att de ska vara lagliga, det andra är att de inte ska vara stötande för våra läsare. Och efter Marknadsdomstolens besked förra veckan har vi gjort bedömningen att det inte är olagligt med vinreklam“, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson i en kommentar.

Gabriel Romanus, före detta Systembolagschef och idag ordförande i nätverket Nordiskt alkohol- och narkotikapolitiskt samarbete, Nordan, debatterade med SvD:s chefredaktör i Sveriges Radios Studio Ett.
“Det är anmärkningsvärt att en moderat tidning som ofta ropar på lag och ordning tar sig friheten att inte följa lagen. Allt för att få in annonspengar. Är nästa steg att börja ta in tobaksreklam?“, undrade en upprörd Romanus.

Konsumentombudsmannen begär nu att Svenska Dagbladet förklarar varför man tagit in en annons för alkohol innan man bestämmer sig för nästa steg.
“Vi ska först ta del av synpunkterna, men det är troligt att vi stämmer tidningen“, säger Marianne Åbyhammar.
Åbyhammar menar att även om Marknadsdomstolen skulle ge klartecken för alkoholreklam i tidningar i framtiden, så är det inte sannolikt att dagstidningar skulle omfattas.

Även Dagens Nyheter erbjöds att publicera samma vinannons, men avböjde med hänvisning till att annonsen kunde vara olaglig. Även Annonsörsföreningen uppmanar sina medlemmar att invänta Marknadsdomstolens dom. Föreningen bedömer att alkoholreklam skulle kunna tillföra annonsmarknaden uppåt 200 miljoner kronor per år, enligt DN.

Läs mer i Drugnews:
KO: “förbudet mot alkoholreklam gäller alltjämt“

Etiketter:

Annonser