Tobaksbolag lockar unga med lågprislimpa

(Drugnews)
STOCKHOLM Köp hel cigarettlimpa billigt. Så tänker Austria Tabak locka fler rökare. Genom att i praktiken sänka priset till 26 kronor asken hoppas tobaksbolaget med ett nytt märke locka kunder som idag köper smuggelcigaretter. Men kritikerna menar att det är ett sätt att locka ungdomar att börja röka.

Austria Tabak – känd för sin omdiskuterade marknadsföring med tobaksfester – kritiseras för sin nya lansering av lågpriscigaretter.
”Det här gör att fler yngre kommer att börja röka”, säger Joakim Magnusson på En rökfri generation till Aftonbladet och tycker att Konsumentombudsmannen bör granska kampanjen.

Cigaretterna distribueras i dagarna till 700 utvalda butiker i hela landet som inriktat sig på billigare tobak. Det nya märket Level, som finns i en stark och en light-variant, ska endast säljas limpvis. Genom att komma överens med handlarna om ett lägre pris minskar även nivån på tobaksskatten som till stor del är rörlig.

”Det här är ett sätt att nå rökare med svagare ekonomi. Det är också de som röker mest. En prissänkning gör att fler börjar röka och att sjukvården får mer att göra”, säger Margaretha Haglund på Folkhälsoinstitutet.

Läs mer i Drugnews:
Tobaksfester går upp i rök

Etiketter:

Annonser