Lagrådet: alkoholreklamlag får ej bli handelshinder

STOCKHOLM Regeringens förslag till ny skärpt alkoholreklamlag godkänns av lagrådet. Men med förbehållet att om den skulle visa sig vara ett handelshinder för nya aktörer så gäller EU:s regler före svensk lag.

Socialdepartementet har nu alltså fått klartecken att gå vidare med en proposition till riksdagen för att begränsa reklam om alkohol. Bland annat med förbud rikta sig till unga under 25 år, inga personbilder, ej för alkoläsk och lättöl med samma namn för drycker med högre alkohol, obligatoriska varningstexter i annonser etc.

Lagrådet har dock lagt in en brasklapp, enligt Resumé som citerar:
”Även om huvudsyftet med förslagen är att begränsa marknadsföringen för dem som redan etablerat sig här kan det inte uteslutas att ett genomförande av förslagen skulle kunna få effekter som inte kan anses proportioneliga i avvägningen mellan skyddet för folkhälsan och de fria rörligheten för varor och tjänster”.

Då sätts den nationella lagstiftningen åt sidan och lagrådet jämför med marknadsdomstolens utslag i Gourmet-målet, det fall som fällde hela det tidigare förbudet mot alkoholreklam i tryckta medier.
Laggranskarna påpekar även att varningstexterna i reklamen ska vara sakliga och bygga på forskning och inte vara ”av uttryckligen åsiktspåverkande eller opinionsbildande karaktär”.

Etiketter:

Annonser