PARIS En fransk domstol beordrar Meta, som äger Facebook och Instagram, att dra tillbaka 37 publiceringar på Instagram. Domstolen bedömer att inläggen strider mot den franska alkoholreklamlagen. Domen är en seger för organisationen Addictions France som anmält Meta till domstolen.
Etikettarkiv: sociala medier
Snapchat populär langarkanal
Snapchat och Instagram ligger i topp som de sociala plattformar där ungdomar får tag på alkohol. Det visar en ny enkätundersökning där 16- och 18-åringar fått svara på frågor om medievanor.
Många vill förbjuda alkoholreklam på nätet
Över hälften (55 procent) av tillfrågade svenskar vill se ett förbud för alkoholreklam i sociala medier för att skydda unga. En statlig utredning har föreslagit det, men inget händer. ”Det är beklagligt, det verkar finnas en beröringsskräck för alkohol”, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande i IOGT-NTO.
Unga utsätts för alkoholreklam i sociala medier
Unga ska skyddas från alkoholreklam, men nås ändå på alkoholindustrins sociala medie-konton. Finlands nya lag har inte ännu lyckats stoppa det och konsumentgenererat innehåll, men haft viss effekt, framgår av en studie av alkoholkonton i både Sverige och Finland.
Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet
En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.
Sociala medier desinformerar ofta unga om cannabis
WASHINGTON I en ny studie av Twitter-inlägg visar amerikanska forskare hur sociala medier ofta delar positiva budskap om cannabis medan negativa åsikter sällan delas. Av ett undersökt promarijuana-konto var majoriteten av följarna tonåringar.
Fängelse för drogaffärer via nätet
En 23-årig kvinna i södra Stockholm som sålt narkotika via Instagram – bland annat till minderåriga – döms till tio månaders fängelse. Hon döms sammanlagt för ett fyrtiotal fall av narkotikabrott.
UNF varnar för öltävling på nätet
En riskfylld dryckeslek där deltagare hetsar varandra att utmana varandra att dricka öl på kort tid cirkulerar på sociala medier. Nu varnar UNF och skolor för att det kan gå illa.