Etikettarkiv: alkoholreklam

Många vill förbjuda alkoholreklam på nätet

Nyheter | |

Över hälften (55 procent) av tillfrågade svenskar vill se ett förbud för alkoholreklam i sociala medier för att skydda unga. En statlig utredning har föreslagit det, men inget händer. ”Det är beklagligt, det verkar finnas en beröringsskräck för alkohol”, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande i IOGT-NTO.

Whiskyfabrikant förlorade annonsstrid

Nyheter | |

Whiskytillverkaren Mackmyra utanför Gävle förlorade en lång tvist med Konsumentombudsmannen om några whiskyannonser på sociala medier. Högsta domstolen slår fast att bildregeln i alkohollagen är förenlig med EU-rätten och hotar spritföretaget med miljonvite vid upprepning.

Unga utsätts för alkoholreklam i sociala medier

Nyheter | |

Unga ska skyddas från alkoholreklam, men nås ändå på alkoholindustrins sociala medie-konton. Finlands nya lag har inte ännu lyckats stoppa det och konsumentgenererat innehåll, men haft viss effekt, framgår av en studie av alkoholkonton i både Sverige och Finland.

Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet

Nyheter | |

En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.

Veronika Palm (S)

Enighet om behov av skärpt alkoholreklam

Nyheter | |

Både regeringssidan och oppositionen i riksdagen är överens om att regeringen bör komma med förslag till skärpt alkoholreklamlagstiftning. Det stod klart efter den debatt om alkoholmarknadsföring som anordnades av IOGT-NTO och NCD-nätverket i Almedalen på måndagen.

Myndigheter gör om tv-reklamanmälan

Nyheter | |

I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.

Alkoholreklam fortsätter öka

Nyheter | |

Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam i tv

Nyheter | |

Konsumentverket och Myndigheten för radio och tv vill stoppa alkoholreklam och sponsring från tv-kanaler som sänder via Storbritannien. I fredags sände de en underrättelse till EU-kommissionen.

Alkoholreklam anmäls oftare

Nyheter | |

  Anmälningar av alkoholreklam till Konsumentverket har ökat kraftigt – hela 800 procent senaste månaderna – sedan IOGT-NTO startade sin kampanj Alkoholstörningsjouren.