PARIS En fransk domstol beordrar Meta, som äger Facebook och Instagram, att dra tillbaka 37 publiceringar på Instagram. Domstolen bedömer att inläggen strider mot den franska alkoholreklamlagen. Domen är en seger för organisationen Addictions France som anmält Meta till domstolen.
Etikettarkiv: alkoholreklam
Många vill förbjuda alkoholreklam på nätet
Över hälften (55 procent) av tillfrågade svenskar vill se ett förbud för alkoholreklam i sociala medier för att skydda unga. En statlig utredning har föreslagit det, men inget händer. ”Det är beklagligt, det verkar finnas en beröringsskräck för alkohol”, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande i IOGT-NTO.
Whiskyfabrikant förlorade annonsstrid
Whiskytillverkaren Mackmyra utanför Gävle förlorade en lång tvist med Konsumentombudsmannen om några whiskyannonser på sociala medier. Högsta domstolen slår fast att bildregeln i alkohollagen är förenlig med EU-rätten och hotar spritföretaget med miljonvite vid upprepning.
Unga utsätts för alkoholreklam i sociala medier
Unga ska skyddas från alkoholreklam, men nås ändå på alkoholindustrins sociala medie-konton. Finlands nya lag har inte ännu lyckats stoppa det och konsumentgenererat innehåll, men haft viss effekt, framgår av en studie av alkoholkonton i både Sverige och Finland.
Ideologisk ungdomsdebatt om alkoholreklam
Unga översköljs av alkoholbudskap på nätet
En ny IQ-rapport visar att 15-24 åringar varje månad utsätts för i snitt 1120 positiva budskap för alkohol på sociala och traditionella medier. Ofta svårt skilja alkoholreklam från eget tyckande. Kompistips har större säljeffekt än ren reklam.
Enighet om behov av skärpt alkoholreklam
Myndigheter gör om tv-reklamanmälan
I processen om att försöka stoppa alkoholreklam via tv-bolag i Storbritannien har svenska myndigheter dragit tillbaka sin anmälan för att istället göra en ny till EU-kommissionen.
Alkoholreklam fortsätter öka
Alkoholföretagens investeringar i reklam i Sverige har fördubblats på fem år och nådde ifjol nära 1,4 miljarder kronor, enligt Sifo:s reklammätning. ”Reklamen normaliserar drickandet. Det behövs en mer aktiv tillsyn”, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Drugnews.