Tre amerikanska delstater går till domstol för att stoppa beslutet att omklassificera delstatsgodkänd medicinsk cannabis från klass I till klass III.
De republikanska justitieministrarna i Nebraska, Indiana och Louisiana vänder sig nu till domstol för att stoppa Trumpadministrationens beslut från april att läkemedel som innehåller cannabis och medicinska cannabisprodukter som godkänts av delstaternas myndigheter ska regleras som en klass III-drog och inte som hittills under klass I i lagen om kontrollerade ämnen (CSA). Det skriver bland andra the Nebraska Examiner.
Inte följt regelverket
Enligt de tre delstaterna bryter beslutet mot hur sådan beslut ska tas eftersom det har fattats på ett felaktigt sätt och innehåller brister i processen. De hävdar också att beslutet strider mot gällande lagstiftning, särskilt lagen om kontrollerade substanser samt internationella narkotikakonventioner. Sammantaget anser de tre delstaterna att beslutet är godtyckligt, oskäligt och ett missbruk av myndighetens befogenheter. Därför begär de att domstolen ogiltigförklarar beslutet
Ingripandet från Nebraska, Indiana och Louisiana välkomnas av organisationen SAM, Smart Approaches to Marijuana, som varit kritisk till beslutet och som också har vänt sig till domstolen för att stoppa beslutet.
Ingen legalisering
Det beslut som nu kommer att prövas omfattar cannabisprodukter som regleras av delstaterna och innebär inte någon legalisering av cannabis eller medicinsk cannabis på federal nivå. Det är fortfarande en kontrollerad substans.
Cannabis och cannabispreparat som inte distribueras genom ett delstatligt medicinskt cannabisprogram kommer även efter detta beslut att klassificeras som en klass I-drog. Beslutet påverkar inte heller de tiotalet delstater som inte tillåter medicinsk cannabis.
Frågan om att omklassificera all cannabis från klass I till klass III beräknas gå vidare under sommaren. Till att börja med genom en utfrågning den 29 juni.





