Färre Göteborgsungdomar har använt narkotika

Diagram narkotikaanvändning
Andelen ungdomar i gymnasiets år 2 i Göteborg som någon gång använt narkotika har minskat kraftigt. Källa: Skolelevers drogerfarenheter Göteborg 2025

Andelen ungdomar i Göteborg som använder narkotika och lustgas minskar kraftigt, visar rapporten Skolelevers drogerfarenheter Göteborg 2025.

Andelen pojkar i gymnasiets år 2 i Göteborg som använder narkotika har minskat mycket kraftigt. Det visar rapporten Skolelevers drogerfarenheter Göteborg 2025 som bygger på enkäter till ungdomar i årskurs 9 i grundskolan och årskurs 2 på gymnasiet.

– Elevenkäten är ett av flera kunskapsunderlag som hjälper oss att veta vad vi ska fokusera på i vårt förebyggande arbete, säger Maria Martini, utvecklingsledare i Socialförvaltningen Centrum, i ett pressmeddelande.

Sett över hela perioden 2013–2025 har andelen som någon gång använt narkotika minskat statistiskt signifikant i både årskurs 9 och gymnasiets år 2. För eleverna i gymnasiet visar utvecklingen en markant nedgång sedan 2019, och 2025 uppmäts de lägsta nivåerna i tidsserien sedan 2013. Sedan 2013 har andelen som använt narkotika sjunkit med 11 procentenheter bland pojkar i gymnasiet, fem procentenheter bland flickor i samma årskull, och med tre till fyra procentenheter bland högstadieeleverna.

Även alkoholdrickandet har sjunkit. Sedan 2013 har alkoholkonsumtionen bland unga i Sverige och i Göteborg minskat tydligt, även om den planat ut under de senaste åren. I 2025 års undersökning uppgav 37 procent av flickorna i årskurs 9 i Göteborg att de druckit alkohol under de senaste 12 månaderna, en statistiskt signifikant minskning med fem procentenheter från 42 procent 2022. Bland pojkarna i årskurs 9 låg andelen på 28 procent 2025, i princip oförändrat jämfört med 29 procent 2022.

Andelen alkoholkonsumenter i gymnasiet år 2 är betydligt högre än i årskurs 9. I gymnasiets år 2 uppgav 68 procent av flickorna och 62 procent av pojkarna att de har druckit alkohol det senaste året, vilket är nästan samma nivå som 2022.

När det gäller berusningsdrickande finns det dock en del oroande tecken i undersökningen, ungefär var fjärde pojke i gymnasiets år 2 har det senaste året druckit sig berusad – en ökning från var femte 2022. När det gäller flickor i år 2 ligger andelen i princip still på en av fem.

Användningen av lustgas i berusningssyfte har minskat kraftigt sedan 2022 och  nedgången är statistiskt säkerställd i samtliga grupper. I gymnasiets år 2 uppgav sju procent att de använt lustgas 2025, en minskning med 17 procentenheter. I årskurs 9 sjönk andelen bland båda könen med fem procentenheter till två procent.

Undersökningen 2025 genomfördes innan den nya lagen om lustgas trädde i kraft. Den minskning som skett mellan 2022 och 2025 kan därför inte sägas vara någon direkt effekt av lagändringen, eftersom minskningen skedde innan lagen började gälla.

Göteborgs Stad genomför en drogerfarenhetsundersökning i samarbete med Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, vart tredje år med elever i årskurs 9 i högstadiet och år 2 i gymnasiet som studerar på en kommunal eller fristående skola i Göteborg. I år har drygt 9 000 elever svarat.