Trots att en utredning i våras avfärdade förslaget öppnar socialminister Jakob Forssmed för att slopa matkravet för alkoholservering. Redan nästa sommar kan lagen ha ändrats.
Socialminister Jakob Forssmed säger till Sveriges radio att matkravet lägger en onödig hämsko på restauranger och krogar.
I juni flaggade regeringspartierna i en debattartikel att en utredning kring kraven på kök och matservering, liksom frågan om det krävs sittplatser inomhus för uteserveringar, skulle genomföras under hösten. Utredningen skulle bland annat bedöma vilka konsekvenser ett slopat mat- och kökskrav kan få, både för alkoholbruket och för olika delar av näringslivet – inte minst på småorter.
Nu talar Forssmed om att en promemoria ska tas fram under hösten med förslag om slopat matkrav. Om detta innebär att alla de frågor som lyftes i debattartikeln ska ingå framgår inte.
Om förslaget genomförs innebär det ett skarpt brott med den hittillsvarande svenska alkoholpolitiken, där strategin länge varit att koppla drickande till mat, och försöka undvika en utpräglad supkultur. Genom att införa möjligheten till rena barer, utan koppling till lagad mat, finns kan också förutsättningarna för restauranger som serverar mat förändras.
Regeringens plan är att promemorian ska presenteras under hösten och skickas på remiss, en lagrådsremiss ska vara färdig i början av nästa år och att beslut ska kunna tas så att kravet kan slopas till sommaren 2026.
Förslaget går emot regeringens egen mer omfattande utredning från i våras, En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas. Den utredningen kom fram till att det inte fanns något som starkt talar för att helt slopa kravet på matservering och att matkravet bidrar till en ansvarsfull alkoholservering och att olägenheter i fråga om oordning och onykterhet undviks.
Utredningen lade dock fram förslag om lättnader i kravet på matservering och kök.





