Alkoholprodukter från Leif GW Persson, Laila Bagge, Måns Zelmerlöw och andra kändisar säljer för ungefär en halv miljard om året. Tankesmedjan Nocturum menar att marknadsföringen via sociala medier bör stoppas.
Tankesmedjan Nocturum lanserade en ny rapport i Almedalen om kändisar som marknadsför bland alkohol. Bakgrunden är att man noterat att det under senare år dykt upp allt mer alkoholreklam från kändisar där kändisen också är varumärket utåt.
– Det är inte bara så att man rekommenderar någonting, utan man har också har sitt ansikte på flaskan säger Nocturums Kerstin Janemar.
Nocturum har tagit fram en ögonblicksbild av läget i Sverige 2025. Den bilden visat att det handlar om en omfattande verksamhet. De 14 mest framgångsrika kändisarna sålde alkohol för över en halv miljard kronor 2024.
– Vi tycker inte att det är i linje med vad lagstiftningen har för intentioner från början och när sociala medier inte är lika reglerat som till exempel TV och radio, säger Kerstin Janemar.
Det är naturligtvis kända namn som kan tjäna pengar på denna typ av kändisprodukter. Det flera av de kändisar som också är alkoholentreprenörer har gemensamt är att de ofta syns och hörs mycket även inom public service, även i rollen som programledare. Klart i topp bland kändisvinerna finns Leif GW Perssons produkter, med en försäljning 2024 på över 170 miljoner kronor.
Mycket av marknadsföringen av dessa alkoholprodukter sker via sociala medier för det inte alltid är tydligt att det handlar om marknadsföring. Kerstin Janemar lyfter fram andra länder som gått längre i reglering av marknadsföring av alkohol.
– Flera andra länder, till exempel Norge och Litauen, har gått längre och inkluderat sociala medier i förbudet mot alkoholreklam, säger hon.
Det är ett förslag som kan ha ett folkligt stöd. En undersökning som Nocturum beställt av Novus visar att svenska folket ogillar kändisarnas alkoholreklam. Många är också beredda att helt stoppa reklam för alkohol. Drygt sex av tio är mycket eller ganska positiva till att förbjuda all alkoholreklam i Sverige, bara 13% är negativa till det förslaget.