Hårdare reglering av reklam för alkohol är ett kostnadseffektivt sätt att förebygga skador, enligt den finska forskaren Emmi Kauppila.
Reklam för alkohol säljer inte bara produkterna, den formar också barn och ungas attityder till alkohol och är också kopplat till att börja dricka alkohol tidigare. Det berättade Emmi Kauppila, forskare vid Tammerfors universitet i Finland, på ett seminarium om alkoholreklam och barn och unga som ordnades av IOGT-NTO, Ungdomens nykterhetsförbund och Junis.
– Det finns stark evidens som visar att reglering av marknadsföring är ett kostnadseffektivt sätt att förebygga skador, sa Emmi Kauppila.
Hon lyfte fram att vi nu befinner oss i en helt annan medial verklighet än den som fanns för några decennier sedan, när mycket av den nuvarande regleringen av alkoholreklam infördes.
– Det är inte säkert att de åtgärder som fungerade för tio år sedan, fungerar i dagens medielandskap, sa hon.
Hon pekade på de utmaningar som finns när det gäller att reglera marknadsföring i sociala medier. Till skillnad mot traditionella medier där marknadsföringen kommer i ett reklamavbrott eller i en separat annons, är dagens marknadsföring på sociala medier betydligt mer svårfångad.
– I digitala medier är annonser väldigt personliga och de försvinner snabbt. Det betyder att plattformen har olika annonser för olika personer och det baseras på deras aktiviteter på sociala medier, sa Emmi Kauppila.
Att marknadsföringen dessutom bara visas under ett dygn, gör det svårt för tillsynsmyndigheter och föräldrar att upptäcka den reklam som når barn och ungdomar.
Emmi Kauppila beskrev hur ett par andra länder reglerat detta med marknadsföring av alkohol, bland annat Litauen som infört ett totalt förbud för marknadsföring av alkohol. Hon beskrev också den finska lagstiftningen som arbetar efter olika logik beroende på alkoholhalt. För starkare alkohol är all form av reklam förbjuden, som inte uttryckligen är tillåten. När det gäller drycker med lägre alkoholhalt är det tvärtom så att allt är tillåtet, som inte är förbjudet.
Emmi Kauppila har med stöd av erfarenheter från olika länder ett antal rekommendationer till Sverige. Hennes första rekommendation är ett totalt förbud mot marknadsföring av alkohol i digitala medier. Vill man inte gå så långt föreslår hon att endast den marknadsföring som uttryckligen tillåts ska vara laglig.
– Det är viktigt att komma ihåg att det också är ett val att inte göra någonting. I så fall sätts reglerna i stort sett av de kommersiella intressena, sa Emmi Kauppila.