IQ – 20 års arbete för smartare drickande

I 20 år har Systembolagets dotterbolag IQ jobbat med information om alkohol. Idag är målgruppen för IQ:s verksamhet tydligt fokuserad till dem som är under 30 år.


”Det handlar om att skapa förutsättningar så unga kan fatta medvetna beslut som är bra för dem, och för människor i deras närhet, kopplat till alkohol”, säger IQ:s VD Mojtaba Ghodsi.

IQ jobbar främst med attitydförändringar och med att försöka bryta de negativa alkoholnormer som finns i samhället. De vill också förstärka utvecklingen där unga idag dricker mindre än tidigare generationer.

I praktiken arbetar IQ med målgruppen från 14 år till ungefär 30 år, något som ställer särskilda krav på hur de kommunicerar.
– Vi behöver hela tiden hålla tungan rätt i mun, så att vi inte inspirerar till drickande, säger Mojtaba Ghodsi.

Han påpekar att den stora skillnaden är att IQ behöver vara försiktigare när de kommunicerar mot dem som är under 18 år i och med att de inte ska dricka alkohol.

Just balansgången i kommunikationen är avgörande. Samtidigt som IQ har till uppdrag att förändra attityder och normer, behöver de också uppfattas som relevanta och trovärdiga av målgruppen. Det är något som man mäter och då uppfatta åtta av tio IQ som trovärdiga. Det är även viktigt att IQ:s kommunikation inte uppfattas som pekpinnar eller att de försöker pracka på ungdomarna ett budskap.

För att lyckas måste IQ finnas där målgruppen finns och det fungerar inte längre att genomföra avgränsade kampanjer några gånger per år. Idag finns man kontinuerligt i flödet på plattformar som Tik Tok, Snapchat och Instagram.

– Innan kanske vi gjorde reklamfilmer, idag kan det vara så att vi släpper en serie, säger Mojtaba Ghodsi.

Foto: IQ

Ruset och Ruset II, dramaserier i kortavsnitt om normer och ungas relation till alkohol, gjordes för Tik Tok och är exempel på hur IQ arbetar för att nå målgruppen där den finns. Det är också exempel på hur IQ lever upp till den del i uppdraget som innebär att de ska ligga i ”kreativ framkant” och den första säsongen av Ruset erövrade ett antal olika priser.

Mojtaba Ghodsi kan avslöja att nästa satsning kommer att vara inriktad på musik.
– Topplistorna var förra året fyllda med alkoholromantik och positiva alkoholreferenser, säger Mojtaba Ghodsi.

IQ nästa satsning är att samarbeta med musikartister, bland annat rapparen Lamix, kring låtar som visar också en annan sida av alkoholen.

Den största utmaningen för IQ framöver enligt Mojtaba Ghodsi är att fortsätta att vara relevanta och nå målgruppen och att det inte uppfattas som om de kommer med pekpinnar.
– Det kräver att vi hela tiden har förmåga att var kreativa och hitta kommunikation som verkligen når fram, och att göra det vecka efter vecka, år in och år ut, säger Mojtaba Ghodsi.

IQ har funnits under 20 år och är ett dotterbolag till Systembolaget, som också finansierar verksamheten. IQ har dock en egen styrelse och Mojtaba Ghodsi betonar dess oberoende.

Mojtaba Ghodsi
Foto: Drugnews

– Vi är oberoende på det sättet att vi inte sitter med Systembolagets kommunikationsavdelning eller att man säger vad vi ska göra. Vi styrs av styrelsen som sätter en strategi och sen jobbar vi med vår strategi, säger Mojtaba Ghodsi.

Det finns många insatser som IQ har gjort under dessa två decennier som gjort avtryck. Ghodsi lyfter bland annat fram arbetet med Fotboll utan fylla ett projekt tillsammans med Stad och fotbollsklubbar i Stockholmsområdet för att minska problemen med alkohol i samband med fotbollsmatcher.
– Det var ett projekt som funkade otroligt bra och som bidrog till att dra ner på fyllan på arenorna, säger Mojtaba Ghodsi.

Annonser