Svenska folkets förtroende för Systembolaget ökar och i den senaste Förtroendebarometern uppger 72 procent att de har mycket eller ganska stort förtroende för Systembolaget.
Varje år genomför Medieakademin en mätning av svenskarnas förtroende för olika samhällsinstitutioner, bland annat myndigheter, partier och företag. Mätningen presenteras i den årliga Förtroendebarometern.
Systembolaget är även i år det företag som har störst förtroende hos svenska folket. 72 procent svarar att de har mycket eller ganska stort förtroende för hur Systembolaget sköter sitt uppdrag. Det är en ökning med fyra procentenheter sedan motsvarande mätning i fjol. Det företag som svenska folket har näst mest förtroende för är IKEA, med 60 procent.
– Jag känner mig glad och ödmjuk över det starka förtroendet vi får. Det här är ett kvitto på att vi lever upp till svenska folkets förväntningar, och en laginsats från alla våra medarbetare i hela Sverige. Tack! säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget i ett inlägg på bolagets LinkedIn.
Systembolaget står sig också mycket väl jämfört med andra samhällsinstitutioner. Den enda organisation som kan uppvisa ett högre förtroende är Polisen, som 74 procent säger att de har mycket eller ganska stort förtroende för.
De övriga institutioner och organisationer som ingår i undersökningen ligger ofta betydligt sämre till och det är bara Polisen och Systembolaget som når över 70 procent. Försvarsmakten (68 %) och Sveriges radio (67 %) ligger dock nära. Kungahuset (49 %) Svenska kyrkan (47 %) och de politiska partierna (16 %) har betydligt sämre förtroendesiffror.
Årets mätning har genomförts av Verian (före detta Kantar Public och Sifo) och omfattar 2 509 webbintervjuer med personer i åldern 16 – 84 år. Den ägde rum 20 januari – 2 februari 2025.