ONTARIO. Ett kanadensiskt forskarlag har granskat 63 studier om cannabis påverkan på skolresultat. I den så kallade metaanalysen kan de bekräfta att cannabisbruk ökar risken för lägre betyg, mer skolk och fler skolavhopp. Ju tidigare unga börjar och ju oftare de använder drogen, desto sämre skolresultat.
Cannabis negativa inverkan på hjärnan och de intellektuella funktionerna är belagda sedan lång tid tillbaka. Redan på 1990-talet visade den svenske psykologen och behandlaren Thomas Lundqvist i Lund att cannabisrökare bland annat fick försämrad språklig förmåga, bristande logiskt tänkande och sämre minne.[1]
En kunskapsöversikt från University of Chicago 2012 styrkte Lundqvists resultat.[2]
Sänkt intelligenskvot
En irländsk metaanalys från 2021 av sju studier om cannabis och IQ, intelligenskvoten, visade att det sker en sänkning med i genomsnitt två enheter för unga som börjar använda cannabis.[3] Den största och mest robusta studien som ingick i analysen var den omtalade långtidsuppföljningen från Nya Zeeland, publicerad 2012. Forskarna hade följt drygt tusen personer från födelsen ända fram till 38 års ålder. Intensivt och tidigt bruk av cannabis i ungdomsåren resulterade i upp till åtta enheter lägre IQ, jämfört med icke cannabisbrukare. Detta på en skala där medelvärdet är 100. Intelligenssänkningen var bestående även om försökspersonerna senare hade slutat med cannabis.[4]
Tidigare studier om skolprestationer
Som en följd av drogens påverkan på särskilt den unga hjärnan drabbas skolarbetet av cannabisanvändning.
En bra sammanfattning om olika försämringar finns in rapporten. Americas drop out crisis författad av läkaren och den tidigare ”drogtsaren” i USA:s regeringsadministrationen Robert DuPont.[5] Den handlar emellertid om perioden innan legaliseringen då konsumtionen i USA var betydligt lägre.
En annan intressant studie kommer från nederländska Maastricht där det sedan länge varit tillåtet att köpa cannabis för alla över 18 år. Där hade man problem med besökare från grannländerna som ibland ställde till bråk i samband med inköp från de lagliga cannabisbutikerna, coffee shops.
När myndigheterna till slut förbjöd utländska medborgare att inhandla cannabis passade två ekonomiforskare på att göra en undersökning. Man gick igenom alla betyg från 4 300 studenter vid den internationella utbildningen School of Business. De utländska studenterna som inte längre kunde få tag på laglig cannabis fick då bättre studieresultat än sina nederländska kamrater som hade fortsatt möjlighet att köpa cannabis. Gäststudenterna hade fem procents större sannolikhet att klara kurserna.
Även om man inte kan dra några större växlar på en enskild studie är forskarnas analys värd att beakta. De tror att de bättre betygen i första hand beror på att de drogfria studenterna förstår undervisningsmaterialet bättre, inte att de ansträngt sig mer än de nederländska studenter som använder cannabis.[6]
Ny kanadensisk studie
I en nyligen publicerad studie har en forskargrupp från delstaten Ontario i Kanada, i samarbete med en brasiliansk forskare, gjort en metaanalys av 63 studier (de flesta från USA) om cannabis och studieresultat från tonåren till 24 års ålder. Totalt ingår 438 329 personer i undersökningen.
Sammantaget finner forskarna belägg att cannabisanvändning under tonåren och som ung vuxen troligen är förknippad med lägre skolbetyg, ökad risk för fler skolavhopp och mer skolk. Samt även mindre sannolikhet att slutföra gymnasiet och fortsätta på universitet. Det finns också, om än osäkra, belägg för att cannabisanvändning kan vara förknippad med ökad arbetslöshet.
Forskarna finner också i analysen att frekventa cannabisanvändare och unga som började tidigt med drogen har ökad risk för dåliga akademiska resultat. Däremot kunde man inte, på grund av brist på data, undersöka effekterna av legaliseringen eller medicinskt bruk av cannabis.
Forskarna kunde inte heller göra analyser för olika typer av cannabis eller om styrkan, THC-innehållet, hade någon betydelse.[7]
• Referenser:
[1] Lundqvist, T. (1995). Cognitive dysfunctions seen in chronic cannabis users, observed during treatment, an integrative approach. Almqvist & Wiksell international.
[2] Crane N.A. et al (2012). Effects of Cannabis on Neurocognitive Functioning: Recent Advances, Neurodevelopmental Influences, and Sex Differences. Neuropsychol Rev. DOI 10.1007/s11065-012-9222-1.
[3] Powell et al (2021). Intelligence quotient decline following frequent or dependent cannabis use in youth: a systematic review and meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Medicine , Volume 51 , Issue 2 , January 2021 , pp. 194 – 200. Cambridge Core
[4] Meier, M. et al. (2012). Persistent cannabis users show neuropsychological decline from childhood to midlife. PNAS August 27, 2012.
[5] DuPont, RL. et al (2013). Americas drop out crisis. The unrecognized connection to adolescent substance use. Institute for Behavior and Health (IBH) and Center on Young Adult Health and Development (CYAHD). March 2013. Sid iii-iv. | Substance Abuse (scribd.com)
[6] Marie & Zölitz (2017). “High” Achievers? Cannabis Access and Academic Performance | The Review of Economic Studies, Volume 84, Issue 3, July 2017, Pages 1210–1237. | Oxford Academic (oup.com)
[7] Chan et al (2024). Cannabis Use During Adolescence and Young Adulthood and Academic Achievement: A Systematic Review and Meta-Analysis. JAMA Pediatr. Published online October 7. | Adolescent Medicine