Regeringen har med en lagrådsremiss tagit ännu ett steg för att införa s.k. gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Syftet anges vara att stödja lokal besöksnäring genom att från 1 juni 2025 låta besökare få köpa med hem en mindre mängd alkoholdrycker i samband med ett betalt studiebesök hos tillverkaren.
Regeringen beslutade i torsdags – efter år av utredningar och debatter – att skicka förslaget till lagrådet om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol hos småskaliga egentillverkare, men på något sätt ändå värna Systembolagets detaljhandelsmonopol.
– Nu tar vi nästa steg för att införa gårdsförsäljning, något som vi hoppas ska bli givande för både besökare och producenter. Den modell för gårdsförsäljning som regeringen nu föreslår värnar samtidigt detaljhandelsmonopolet, inte minst genom att det kommer att vara en tydlig skillnad mellan den försäljning som sker på Systembolaget och den försäljning som sker direkt hos producenten, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) i ett pressmeddelande.
Förslaget för gårdsförsäljning av alkohol rymmer i stort den information som regeringen lämnade vid en pressträff i början av juni. Bland annat att särskilt tillstånd om gårdsförsäljning krävs och att alkoholdryckerna är egentillverkade. Försäljningen får bara ske till konsumenter som deltagit i ett kunskapshöjande arrangemang om alkohol och dess risker, som producenten anordnar.
Försäljningen ska ske på ett ställe i anslutning till tillverkningen eller odlingsstället.
Besökare får enligt förslaget vid samma besökstillfälle köpa högst 0,7 liter starksprit, tre liter vin, tre liter starköl och tre liter andra jästa alkoholdrycker.
Det finns även en begränsning om vilka tillverkare som kan få tillstånd för gårdsförsäljning: nämligen bara ”småskaliga oberoende tillverkare” vars årsproduktion inte är över 75 000 liter sprit; högst 400 000 liter jästa drycker upp till 10 volymprocent (typ öl och cider), 200 000 liter jästa drycker över 10 volymproducent (ex vin).
Om de nya reglerna får klartecken av lagrådet och sedan av riksdagen så kan de träda i kraft 1 juni 2025 och gälla under sex år. En utvärderas ska göras om reglerna ska förlängas eller bli permanenta.
Enligt regeringen ska gårdsförsäljningen ske på ett helt annat och begränsat sätt än ett alkoholinköp på Systembolaget. Och därmed värna det undantag med alkoholmonopol som EU gett Sverige och bedöms inte heller få någon större effekt på alkoholkonsumtionen.
För att försäkra sig om unionens godkännande, så ska förslaget även skickas till EU-kommissionen för en s.k. notifiering.
Det har kommit kritik från såväl alkoholindustrin och Svenskt näringsliv om att bl a de föreslagna volymbegränsningarna och reglerna är alltför restriktiva, som från folkhälsoexperter och nykterhetsrörelsen om att reformen kommer att hota Systembolagets roll och leda till ökad konsumtion.
IOGT-NTO har i en EU-rättslig analys kommit fram till att regeringens förslag om gårdsförsäljning skulle ”avskaffa Systembolagets detaljhandelsmonopol då andra aktörer tillåts sälja alkohol direkt till kunder”.
Organisationen hoppas att regeringen backar från förslaget och främjar folkhälsan, istället för näringsintresset.
– Alkohol är inte en vara som alla andra. Alkoholpolitiken måste därför alltid utgå från att skydda och stärka vår gemensamma hälsa, inte riskera den för små näringspolitiska vinster. Att införa gårdsförsäljning är att direkt motarbeta målsättningen med vår alkoholpolitik, säger Emil Juslin, drogpolitisk chef på IOGT-NTO, i en kommentar.
• Fotnot: Regeringens lagrådsremiss ”Bättre förutsättningar för besöksnäringen i fråga om småskalig produktion av alkoholdrycker” (pdf-fil, 181 sidor).
Relaterat
- Portugal: Gårdsförsäljning strider mot EU-rätten
- Ny ”sheriff” på IOGT-NTO:s kansli
- Lagrådet: rättsläget oklart om gårdsförsäljning
- Kristersson stuvar om i regeringen
- Systemet i centrum för gårdsförsäljnings-debatt
- ”Systembolagets framtid är hotad”
- Regeringen: Gårdsförsäljning våren 2025
- S-utspel: gårdsförsäljning via Systembolaget