Alkoholreklam på Instagram strider mot fransk lag

PARIS En fransk domstol beordrar Meta, som äger Facebook och Instagram, att dra tillbaka 37 publiceringar på Instagram. Domstolen bedömer att inläggen strider mot den franska alkoholreklamlagen. Domen är en seger för organisationen Addictions France som anmält Meta till domstolen.

Enligt franska lagen, Loi Evin, finns det regler mot alltför påträngande marknadsföring av alkohol. Sedan 2009 är det dock tillåtet med reklam på internet. Dock gäller de begräsningar som lagstiftningen sätter upp också på sociala medier.

Organisationen Addiction France har uppmärksammat att många inlägg på sociala medier, inte minst Instagram, bryter mot lagen. De har uppmanat både influerare och Instagrams moderbolag Meta att ta bort de inlägg som bryter mot lagen. Meta har dock inte svarat på uppmaningen.

Addiction France anmälde därför 37 inlägg till domstol. Inlägg där organisationen anser att det är tydligt att den som lagt upp inlägget uppmuntrar till alkoholkonsumtion, till exempel genom att associera drickande av en viss alkoholprodukt med en gemytlig stund mellan vänner.  I många inlägg görs alkoholdrickande synonymt med fest, sexualitet, resor eller semester. Dessutom saknas ofta de obligatoriska hälsomeddelandena ofta.

Enligt Addiction Frances pressmeddelande fick det stöd i domstolen som bland annat slog fast att innehållet var olagligt och beordrade att det skulle tas bort.

Annonser